Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Efter bråket – här är SR:s nya sajt

Publicerad: 10 April 2013, 08:33
Uppdaterad: 20 Januari 2016, 08:41

UPPDATERAD. Sveriges Radio har fått benhård kritik för sin nya onlinestrategi. Nu har sajten gått live.


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaExpressenSchibstedSveriges Radio

I dag är det premiär för Sveriges Radios nya sajt, som inför lanseringen fått hård kritik av bland andra TU.

– Tekniskt sett har det gått felfritt och våra mätningar visar att intresset var stort när sajten gick upp, säger Martin Jönsson, biträdande programdirektör på SR, till Dagens Media.

Kritikerna har anklagat SR för att vilja slå ut den fria dagspressen och i en debattartikel författad av TU-representanterna Bengt Ottosson, vd på Expressen, Charlotta Friborg, publisher på Corren samt Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal, var tonen hård.

Under förra veckan fortsatte ordbråket och under fredagen möttes Sveriges Radios programdirektör Björn Löfdahl och Bengt Ottosson för en bitvisk hätsk debatt i Dagens Medias webb-tv-program Deadline.

– När ett av Sveriges största medieföretag, finansierat av licenspengar, säger att man ska göra en kraftig satsning på nätet och konkurrera nyhetsmässigt med dagstidningarna är det en fråga som vi måste fundera över. Det är rimligt att ha en diskussion kring vart gränserna går för public service, säger Bengt Ottosson i programmet.

I dag tillbakavisar Martin Jönsson den kritiken:

– Det har spridits en felaktig bild om att det var en helt ny sajt vi ska lansera men i själva verket är det inte någon stor grej. Det är en sammanslagning av två sidor; Ekots förstasida och den gamla startsidan vilket både är bättre för användaren och sparar resurser för oss.

Enligt Martin Jönsson har lyssnarnas reaktioner varit positiva.

– Vi har fått spontana och glada tillrop i de sociala medierna.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är en av dem som riktat kritik mot Sveriges Radio.

– Sajten ser ut som den har beskrivits och jag tycker, spontant, att den ser fin ut. Men mitt engagemang i debatten om public service har inte handlat om antalet nyhetspuffar på någon startsida, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Jag har istället velat ha en diskussion om hur uppdraget ser ut i framtiden och hur det kan påverka mångfalden i svensk media - inte i dag, inte om ett år men om, säg, tio år.

Charlotta Friborg vill även hon tona ner kritiken.

– Sajten är ju helt klart textbaserad, och tydligt tidningsinspirerad. Det är text och bild som bär sajten, där finns till och med en interaktiv grafik. Radioinslagen är mer av komplement, säger hon till Dagens Media.

Hon säger sig heller inte se sajten som ett hot mot den egna verksamheten i Linköping och Östergötland och passar på att berömma det nya upplägget.

– Det är en snygg sajt, och fräsch designmässigt. Den är snabbladdad och lanseringen verkar ha gått smärtfritt rent tekniskt, det är bara att gratulera på den punkten. Helt klart är ju att det är nyheter som ska bära sajten, inte musik, dokumentärer eller teater till exempel.

Kvarstår den kritik ni på Tidningsutgivarna riktade mot sajten innan den släpptes?

– Kritiken är ju snarare en fråga; vad finns det för gränser för public service på nätet?

Dagens Media har även sökt Bengt Ottosson, Raoul Grünthal och Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Dante Thomsen

Sebastian Parkkila


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.