Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Edward Blom: "Inte felaktigt anklagat SR för censur"

Publicerad: 28 Juli 2016, 09:31
Uppdaterad: 28 Juli 2016, 09:40

Edward Blom om turerna kring sommarpratet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Det var i förra veckan som Edward Blom twittrade att Sveriges Radio ringt upp honom dagen innan sändningen av hans sommarprat och velat "censurera det inspelade programmet".

Sveriges Radio ska enligt Edward Blom velat klippa bort några rader som beskriver alkohol i allt för positiva ordalag och som enligt egen utsago strider mot Sveriges Radios sändningstillstånd.

Bibi Rödöö, programchefen för Sommar i P1 sade så här om händelsen till Dagens Nyheter:

– Censur var det inte frågan om. I manuset fanns ett par rader där han pratade om de negativa konsekvenserna av stort alkoholintag, men i programmet var de inte med. Han kom hit i dag och läste in dem. Allting var löst på en timme. Det var ingen dramatik.

Senare kom Sveriges Radio och Edward Blom överens om en kompromiss. Ingenting ströks, istället lades några meningar till om alkoholens negativa konsekvenser.

Nu har Edward Blom valt att gå ut med ett förtydligande av händelsen eftersom han anser att det "förekommit ett antal felaktiga uppgifter" från mediernas håll.

I ett mail från Edward Bloms fru, Gunilla Kinn Blom, får Dagens Media tillsammans med en rad andra medier veta att Edward Blom nu skrivit ett blogginlägg om situationen.

I sin blogg skriver han bland annat att han "inte felaktigt anklagat SR för censur". Han skriver att han inte anser att hans tweet om att Sveriges Radio ville censurera hans program är ett anklagande.

"Det är således inte OK att beskylla mig för falska anklagelser, som gjorts i Dagens Nyheter och flera andra medier."

Programchefen Bibi Rödöö sade under förra veckan även till Dagens Nyheter att problemet med inslaget borde upptäckts tidigare, inte dygnet före sändning.

Men på bloggen skriver Edward Blom att han inte tror att programchefen Bibi Rödöö "varit så sent ute att hon lyssnade på mitt program först dagen före sändning".

Istället skriver Edward Blom att han tror att det var "kritik utifrån" som gav "någon SR-chef kalla fötter".

"Sommar-programmet skickas ut till journalister som ska recensera dagen innan. Det skulle inte alls förvåna mig om det var kritik utifrån (läs:nykterhetsrörelsen) som då inkom, som gav någon SR-chef kalla fötter."

 

Dagens Media har sökt Sveriges Radio som avböjer att kommentera inlägget.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.