Radio/podd
”Det är lätt att starta en podd, men sen?”
Publicerad: 30 november 2017, 10:00
Uppdaterad: 30 november 2017, 12:04
Mohamed El Abed och Martin Johnson bakom podden om poddar – Poddisterna. Foto: Janne Næss.
Mohamed El Abed och Martin Johnson drar igång en podd om podcasts.
Ämnen i artikeln:
PoddisternaI morgon, fredag, är det premiär för en ny podd hos Dagens Media. ”Poddisterna” är till för dem som arbetar inom poddcastbranschen och de som är intresserade av hur poddar påverkar medielandskapet.
Varför behövs podden?
– Det är så mycket som hänt inom den svenska podcastbranschen sen boomen 2009. Marknaden växer fortfarande otroligt snabbt, samtidigt som det saknas kunskap om allt från produktion till distribution. Det är otroligt lätt att starta en podd, men sen? Vem ska lyssna? Hur ska man nå sina lyssnare?, säger Mohamed El Abed, exekutiv producent på Soundtelling, som ligger bakom podden.
Han fortsätter:
– Genom att träffa dem i Sverige och utomlands som kan och har tänkt kring frågor som det här kommer vi förhoppningsvis få hela branschen mer upplyst och intresserad. Vi gör en klassisk public service-gärning, kan man säga.
Vilka ämnen kommer att behandlas?
– Vi kommer att belysa poddbranschen ur olika perspektiv – till exempel podd kontra radio, podcastnätverk, podd och sport, startups, influcencers, marknadsföring, mediehus och podcastfestivaler. Det finns hur mycket som helst att prata om.
– Vi gör i varje program en internationell utblick för att se hur vissa frågor som vi tar upp hanteras och belyses i andra länder och på andra marknader. Saker som vi kan tyckas fattas i Sverige, kan ha existerat under lång tid någon annanstans – och vice versa.
Vilka är ni som gör podden?
– Mohamed El Abed och Martin Johnson som tillsammans med Andres Moreno driver Soundtelling, som är en podcastbyrå med fokus på radio-, podcastberättande och engagerande storytelling.