Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

DB Media först ut med digital kommersiell radio

DB Media är en av tre aktörer som går i bräschen när det gäller digital kommersiell radio i Sverige. Sammanlagt 15 kanaler ska tändas från och med 2019. ”Lyssnarna kommer inte att bli digitala om inte vi blir det först”, säger Daniel Bengtzzon, som är vd på DB Media.


Publicerad 2018-10-15 11:20
Uppdaterad 2018-10-15 11:33

Ämnen i artikeln:

Radio

Dela artikeln:

DB Media med bland annat Dansbandskanalen, Guldkanalen och Country Rocks i sin portfolio, är en av aktörerna som växlar upp inom digitalt, bredvid Kilohertz och Skärgårdsradion. Bolaget satsar tillsammans med Nent Radio, som varit radioaktörens samarbetspartner i sex år.

– Vi kan se att det digitala lyssnandet ökar, samtidigt som utrymmet är begränsat i FM-tekniken. Vi tycker att det är dags att satsa på det digitala, för att undvika att hamna i ett moment 22: Lyssnarna kommer inte att bli digitala om inte vi blir det, säger Daniel Bengtzzon, som är vd och försäljningschef på DB Media.

Daniel Bengtzzon ser satsningen inledningsvis som teknisk, och tillsammans med partnern Nent håller man kostnaderna nere. När man fått rullning på kanalerna, och när lyssnarna hittar dit står säljsamarbeten för dörren.

– Precis som inom andra branscher så har det varit lite svårare att locka över annonsörerna till det digitala. Men förhoppningen är att när lyssnarna kommer kunna locka till sig nischade annonsörer till de nischade målgrupperna – och att större annonsörer kan gå brett över både DB Medias och Nents kanalutbud, säger Daniel Bengtzzon.

Kanalerna kommer att rullas ut i storstadsregionerna först. När tekniken sitter är det nationell täckning som är målet.

Enligt tillståndsvillkoren från MPRT ska sändningarna från de tre aktörerna DB Media, Kilohertz och Skärgårdsradion nå 35 procent av befolkningen redan i  april 2019. Täckningsgraden ska sedan öka etappvis för att 2020 nå 50 procent av befolkningen, och 70 procent året efter.

Tillstånden för digital kommersiell radio gäller för tiden 2 september 2014–20 september 2022. Det finns idag 25 tillstånd. Samtliga tillståndshavare har fram till nu begärt uppskov med sändningsstarten och hänvisat till osäkerheten kring om det blir en övergång från analog till digital radio och när en sådan eventuell övergång kan ske, skriver MPRT.  Bauer Media AB, NRJ Sweden AB och Norrköpings Radio & Co AB har begärt ytterligare uppskov med sändningsstarten. MPRT har beviljat dem uppskov till den 1 januari 2020 och justerat villkoret om etappvis utbyggnad.

Tekniken som DB Media kommer att använda heter DAB +, och innebär att en mottagare krävs för att man ska kunna lyssna. I Norge skrotade man i slutet av förra året stora delar av FM-nätet till förmån för DAB-radio. Tilltaget har hittills stött på en del kritik gällande bland annat dålig täckning och ljudkvalitet. NRK, den norska motsvarigheten till SR, förlorade till exempel på kort tid efter övergången var femte lyssnare.

Daniel Bengtzzon menar att DAB +, som är marksänd digital radio, ändå är stabilare än internetsändningar.

– Norge är både lyckat och inte lyckat. Vissa målgrupper i radion har ökat och andra minskat. Vi kan lära oss av Norges och andra länders både framgångar och motgångar.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.