Cube lanserar sin första podcast

2017-11-22 09:30  
Anton Granlund är Influencerpoddens podcastvärd

Tillsammans med entreprenören Anton Granlund lanserar nu Cube "Influencerpodden". Syftet är att få ökad förståelse för branschen och lyfta yrket.

Under tisdagen, 21 november, släpptes första avsnittet av Influencerpodden med entreprenören Anton Granlund som värd och medieprofilen Anitha Schulman som gäst.

Idén till podcasten växte fram när Anton Granlund gästade Alexander Pärleros Framgångspodden.

– Jag tyckte formatet var kul med intressanta samtal och ämnen. I mitt jobb jobbar jag mycket med influencers och då tyckte jag det vore intressant att koppla ihop ett intressant samtal med något som jag också vill lära mig mer om, säger Anton Granlund till Dagens Media.

Anton Granlund har tidigare varit delaktig i G-star Raws framgångar i Sverige och driver för närvarande retailbyrån Slash.ten.

Influencerbyrån Cube står bakom podcasten och den blir byråns första original content-satsning. Tanken är att bena ut begreppet ”influencer” och reflektera över dess innebörd.

– Vi kommer ta upp hur mycket de sociala medieprofilerna tänker på att de är lika mycket ett varumärke som person och hur andra varumärken tänker när de jobbar med dessa personer. Det är ju inte som att jobba med ett traditionellt företag som har en stor marknadsavdelning, utan med en person kan gå vilken väg den själv vill.

I de första åtta avsnitten kommer Anton Granlund träffa Anitha Schulman, Andreas Wijk, Lisa Olsson, Emilia De Poret, Viktor Frisk, Michaela Forni, Ellen Bergström och Ida Warg.

Varför har ni valt att ha med dem?    

– De har drivit och varit stora på sociala medier, men de har ändå olika historier och resonemang kring hur mycket man ska dela med sig av. Vissa av dessa personer är väldigt noga med att hålla sitt privatliv vid sidan om, medan andra är lite mer öppna- Det verkar som att man kan gå olika spår och dessa personer visar var dessa olika spår kan tänkas finnas.

Hur tror du att podden kommer tas emot av publiken?

– Jag tror att marknadschefer har ett värde i att förstå dessa influencer bättre. Och profilernas fans kan få mer vetskap om yrket och den kraften och tid som de lägger ner i det. Mitt självändamål är egentligen att lära mig mer om det här.

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt