Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Christer Modig sörjer Radio1: "Oerhört tråkigt"

Publicerad: 23 Oktober 2013, 08:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

NRJ-affären, politikernas valhänthet kring digitaliseringen och omstruktureringen på mediemarknaden. Det var det som knäckte Radio1, enligt vd:n Christer Modig.


Ämnen i artikeln:

MTGMTG RadioRadio1

Som Dagens Media kunde avslöja i går lägger MTG Radio ner sin pratradiokanal Radio1 efter drygt två år.

Beslutet har tagits emot med sorg bland de anställda på MTG Radio. Men enligt vd:n Christer Modig fanns det ingen annan utväg än att skrota den hyllade – och flerfaldigt prisade – kanalen.

– När vi tog beslutet att starta Radio1 hade vi fortfarande inte tagit smällen från NRJ-affären och förlorat det samarbetet. Radio1 startades också i en annonsmarknad som var 150 miljoner kronor större än vad den ser ut att bli i år. Nedläggningen beror både på de konkurrensmässiga och ekonomiska förutsättningarna. Om inte pengarna kommer så blir det svårt att driva det vidare, säger Christer Modig till Dagens Media.

Sedan Radio1 startades har kanalen vunnit flera priser och under sina drygt två levnadsår har den också utnämnts till årets radiostation två gånger.

Men bland lyssnarna har Radio1, som bara finns i Stockholm, varit en liten angelägenhet. Detta trots att kanalen enligt Christer Modig haft en "stadigt uppåtgående trend". En vanlig dag har kanalen haft runt 30 000 lyssnare.

En anledning till detta är enligt Christer Modig den försenade digitaliseringen av radion, som flera gånger skjutits upp av politikerna. En fråga som gör vd:n märkbart irriterad.

– Hela tanken bakom Radio1 var att det skulle bli en språngbräda in i digitalradion och när vi startade kanalen hade vi förhoppningen om att vi var nära en digitalisering. Men istället skjuts digitaliseringen konstant på framtiden och det finns inga raka politiska besked hur det här ska gå till.

Hade ni kunnat göra något annorlunda eller blev Radio1 ett offer för de yttre omständigheterna?

– Nja, vi har en vikande annonsmarknad där radio fortfarande är ett tilläggsmedium och när den gick ner i början på året var radio det första man plockade bort. Sedan har vi de strukturella förändringarna. Jag skulle vilja påstå att vi förmodligen var annonsörernas förstahandsval men när vi helt plötsligt fick ett mindre nätverk var annonsörerna tvungna att ta andrahansvalet, säger han och fortsätter:

– Hade vi haft kvar NRJ-stationerna hade vi haft helt andra förutsättningar att hålla Radio1 vid liv. Så jag skulle absolut säga att det är de yttre omständigheterna som tvingar oss att göra det här. Internt sett har Radio1 levererat långt över förväntan.

Radio1 har hela tiden drivits på projektbasis sex månader i stöten. Därför kommer nedläggningen inte som någon överraskning för de anställda, menar Christer Modig.

– Så fort vi mejlade om extramötet gissade de nog vad det gällde. Jag skulle säga att de förstår situationen även om de naturligtvis tycker att det är enormt tråkigt. De som har jobbat med Radio1 är fantastiska människor som har gjort ett underbart jobb och det vet de om.

Totalt påverkas ett tiotal anställda av nedläggningen. Exakt vad Radio1 kostat sedan lanseringen vill Christer Modig inte säga.

– Jag tycker inte att det är så relevant. Det är en hel del pengar men ändå bara en bråkdel av vad det kostar att göra motsvarande program i Sveriges Radio. Vi har haft ett tiotal personer som producerat radio utan en enda spelad låt 24 timmar om dygnet året runt. Våra kostnader för Radio1 är i princip personalkostnaderna plus våra sändningskostnader.

Hur kändes det att lämna beskedet i morse?

– Jag var en av dem som förespråkade Radio1 och kanalen har varit lite av ett personligt projekt för mig. Jag fick ut stationen i etern precis innan jag slutade som programdirektör så jag gick lite med flaggan i topp. Det är lite ironiskt att jag nu när jag kommit tillbaka är den som får dra ut pluggen, säger Christer Modig och fortsätter:

– Därför tycker jag så klart att det är oerhört tråkigt, men vi kan inte blunda för förutsättningarna. Det har varit en lång och tuff resa men vi trodde att tajmingen var rätt när vi startade igen. Med facit i hand var vi lite för tidiga.

Kan Radio1 göra en återkomst om digitalradion blir verklighet inom en överskådlig framtid?

– Det tror jag aboslut att den kan göra. Jag vill gärna tillägga att Radio1 fått ofantligt mycket lovord både från annonsörer, mediebyråer och från våra lyssnare. Många var skeptiska från början men vi har visat att man kan göra fantastiskt bra radio med små resurser. Vi har lärt oss enormt mycket och det kommer vi fortfarande ha kvar. Det här är inte slutet för pratradio i Sverige.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

MTGMTG RadioRadio1

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.