Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

"Budar ut oss själva som vit slavhandel"

Publicerad: 4 April 2013, 11:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Robert Aschberg berättar om Radio1:s första två år, sin tårtavsky och tävlingen där man kan vinna en fika med en av programledarna.


MTG:s "pratradio"-station Radio1 fyller två år i dag. Robert Aschberg, som är en av programledarna, berättar om firandet på stationen.

– Det var någon som kom med en massa tårtor i morse som ligger och grisar ner överallt. Det är äckligt, jag gillar inte tårtor, säger han till Dagens Media.

Utöver tårtorna berättar han att eftersom radiostationen är liten så finns inga pengar för att hyra en dyrare lokal för att fira i, men dagens program kommer att gästas av stationens medarbetare.

Som en del av firandet anordnar Radio1 också en tävling där lyssnare kan buda på en fika med en av programledarna. Högst bud vinner.

– Vi budar ut oss själva som någon form av vit slavhandel. Vi kommer att skänka pengarna till någon god sak. Priset är att få sitta och ta en god kopp kaffe. Vi kanske kan sträcka oss till att bjuda på riktigt gott fikabröd ur egen ficka.

Förutom Robert Aschberg kan man vinna en fika med exempelvis Gert Fylking, Cissi Wallin eller Eva Rusz. Vem som kommer få gå på fika med en lyssnare kan Robert Aschberg inte säga.

– Jag har ingen jävla aning vem som det kommer budas högst på. Är det jag kommer jag vara stolt. Då får Sjöräddningssällskapet pengarna.

Han var med och startade Radio1, och är nöjd med radiostationens första två år.

– Det har gått jävligt fort, det är roligt som fan med radion. Jag är helnöjd med hur det har gått, och framför allt ser det ut som lyssnarna är jävligt trogna.

Enligt Sifos senaste uppgifter har programmet en daglig räckvidd på 1,4% som motsvarar 24 700 lyssnare i Stockholms län.

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.