Bauer Media: "Radiolyssnandet är förhållandevis oförändrat"

Jakob Gravestam, Bauer Media, och Martin Backman, MTG Radio. Foto: Pressbild.

Efter radions succéår – MTG Radio och Bauer Media berättar om anledningarna till tillväxten och hur radiodistributionen ska öka ytterligare.

Det blev rekordresultat när 2017 års medieinvesteringar presenterades i början av veckan. Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade sina medieköp med 3,7 procent under årets som gick, jämfört med 2016 – en siffra som motsvarar 520 miljoner kronor.

En stor del av mediekategorierna stod för en positiv tillväxt, men den stora vinnaren under 2017 var onekligen radio.

– Radion har fortfarande en enormt stor publik, med många radiolyssnare runt om i Sverige. Förhållandevis är radiolyssnandet oförändrat, vilket är jättekul, säger Jakob Gravestam, marknadsdirektör på Bauer Media, till Dagens Media.

Medieköpen i kategorin växte totalt med 25,6 procent under 2017, vilket motsvarar en ökning på över 98 miljoner kronor. Enligt Jakob Gravestam är tillväxten ett resultat av en pågående ljudboom.

– Alla som går omkring med sina hörlurar hela tiden, det har varit gynnsamt för radio, säger han och fortsätter:

– Till det så har TPM, sättet att mäta radio och sättet att kunna leverera kontakter och ratings till våra annonsörer via PPM-systemet blivit fullkomligt fenomenalt. Att kunna säkerställa leveranser till våra annonsörer tror jag är jätteviktigt.

"Fantastiska förutsättningar"

Åsikten kring att den "nya" radiovalutan PPM, vars första rapport lanserades i augusti 2012, har haft en positiv effekt för radiomarknaden delas av Martin Backman, försäljningsdirektör på MTG Radio.   

– Räckviddstalen för radio ökade, vilket resulterade i stärkta kampanjeffekter för annonsörerna. Valutan har blivit en faktor som på nytt sätt säkerställt mer kvalificerade investeringar inom radiomarknaden, säger han till Dagens Media.  

Martin Backman lyfter också fram ”bilden av den generella mediemarknaden” som huvudfaktor till ökningen.  

– För tidningarna flyttas läsandet till internet, men för radio är det traditionella lyssnandet väldigt starkt. Det generar bra kampanjer och innebär nya investeringar. Men i stort är det här ingen trend vi ser just nu, den har pågått i flera år.

Efter det statliga beslutet att omreglera den analoga kommersiella radion i Sverige löper alla nu gällande tillstånd ut den 31 juli 2018. Dagen efter träder nya systemet med tre nationella radiotillstånd i kraft.

Vinnarna av radiotillstånden blev RBS Broadcasting [NRJ red.anm], MTG Radio och Bauer Media.

Förändringen av radiomarknaden glädjer både Bauer Media och MTG Radio.

 – Det kommer innebära att den kommersiella radion breddas och kommer kunna erbjuda marknader större valbarhet och mångfald. Det är fantastiska förutsättningar, säger Martin Backman på MTG.   

– Radion kommer kunna öka ytterligare bara genom distribution med 15-20 procent. Det blir bättre hållbarhet, sändare, fler stationer på fler orter och det är otroligt roligt. Väldigt bra och viktigt för radion. Ett helt rätt steg för att kunna ge ett ännu bättre utbud för radiolyssnarna, säger Jakob Gravestam på Bauer Media.

Analogt en fördel

Att radion än i dag är så pass analog framhåller både Jakob Gravestam och Martin Backman som en av mediets förmåner.

– Att radio än i dag är så pass analog är en stor fördel på grund av kravlöshet och lättillgänglighet. Du kan läsa tidning eller maila samtidigt som du lyssnar radio, få medier genererar den möjligheten för annonsörerna, säger Martin Backman.

Trots det är båda rörande överens om att det är just på det digitala planet som radions stora utmaning för framtiden föreligger.   

– I dag ligger vårt digitala lyssnande på mellan sju och elva procent. Även om vi nu får nya nationella analoga tillstånd är det ändå den digitala utvecklingen som vi måste fortsätta utveckla och hitta nya produkter och tjänster för att appellera ännu mer till yngre målgrupper, säger Jakob Gravestam.

Radion var en av huvudanledningarna till medieköpens rekordår 2017, och de senaste fem åren har utvecklingskurvan succesivt pekat mer och mer uppåt. Men Martin Backman menar att radiomediet fortfarande har en lång resa kvar, och pekar även han på den digitala delen av lyssnandet.

– Det händer saker hela tiden, och då måste man se till att ligga i framkant. Digitala tjänster, så som Spotifys entré gjorde att många ställde frågan om vad som nu kommer hända med radiolyssnandet. Men i dag har Spotify snarare blivit en del av radion.

Vad krävs för att radio ska fortsätta växa framöver?

– Mycket handlar om utvecklingen av kanalerna i sig men även fortsätta utveckla de digitala erbjudandena. Men jag tycker att radiomarknaden har skapat en struktur där saker och ting förbättras och i dag säljer vi i stort sett slut gällande reklamlager. Nya radiotillstånd kommer innebära ett nytt lager, och när efterfrågan blir större än lagret gäller det att växa ännu snabbare, säger Martin Backman.

Simon Nilsson

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt