Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Bauer Media om den nya radiomarknaden: "Alla våra fronter stärks nu"

Publicerad: 1 Augusti 2018, 05:57
Uppdaterad: 1 Augusti 2018, 08:33

Staffan Rosell är vd på Bauer Media. Foto: Janne Næss

RADIO-OMREGLERINGEN. För första gången finns den nu tre rikstäckande kommersiella radiokanaler i Sverige. Marknadsledande Bauer Media är aktören som lagt mest pengar på nya sändningstillstånd: "Vi blir bredare, djupare och bättre nu", säger vd:n Staffan Rosell.


Ämnen i artikeln:

Bauer Media GroupStaffan Rosell

Den första augusti inleds en ny tid för svensk radio, då systemet för sändningstillstånd ändras. Förändringen innebär att de tidigare över hundra lokala tillstånden omvandlas till en modell som har två delar. Den ena består av 35 regionala tillstånd och den andra består av tre nationella tillstånd.

För lyssnarnas del, och inte minns för annonsörernas, så innebär det att det från och med nu finns tre rikstäckande kommersiella radiokanaler i Sverige.

Bauer Media är den största spelaren bland de kommersiella radioaktörerna här i landet, med formatet Mix Megapol som sitt starkaste kort.

För 408 miljoner kronor lade radioaktören beslag på ett av de åtråvärda nationella sändningstillstånden, nätverk 1 – som har bäst täckning, och som innebär att Mix Megapol får ha kvar princip samma frekvens som tidigare, men med ytterligare frekvenser och utökad räckvidd. Konkurrenterna å andra sidan, måste byta frekvenser.

Nätverk 2 fick RBS Broadcasting, som äger NRJ och är samarbetspartner med Bauer Media, för 306 miljoner kronor ­– och nätverk 3 gick till Nent Radio och formatet Rix FM för 201 miljoner kronor. Anbudsförfarandet var slutet.

LÄS MER: De ska sända nationell radio

Staffan Rosell som är vd för Bauer Media har tidigare sagt till Dagens Media att han förväntar sig en räckviddsökning på minst 10 procent, i och med omregleringen.

– Vi har Sveriges mest populära radiostation i Mix Megapol, och vet att vi kommer att få mer lyssnande. Exakt hur mycket är svårt att säga, men omregleringen innebär att alla våra format får bättre distribution, säger Staffan Rosell.

Bauer Media vann, förutom det nationella tillståndet, åtta lokala tillstånd. Om man räknar in samarbetspartnern NRJ:s, SMT:s och Mad Men Medias tillstånd landar antalet på 14 stycken. För de egna regionala tillstånden – som varar i åtta år – har Bauer betalat 60,7 miljoner kronor.

LÄS MER: De får sända lokalradio

– Det som jag tycker är fantastiskt är att efterfrågan på radio som segment har ökat med 60 procent de senaste fyra åren, och att det fortsätter så. Att vi nu stärker upp mot public service och andra mediekategorier gör oss ännu mer attraktiva.

Staffan Rosell berättar att efterfrågan redan innan regleringen varit stor från annonsörernas håll och att Bauer Media till och med haft slut på annonsutrymme.

– Nu skapas utrymme för ännu fler annonsörer, säger han.

Hur ska ni se till att  annonsörerna väljer er och inte er konkurrent Nent Radio, som också sänder nationellt nu?

– Vi är redan marknadsledande, vi har bättre distribution och lokal närvaro på flera ställen. Dessutom kommer vi att ha minst tre format i storstäderna – sex om man inkluderar våra samarbetspartners, säger han och fortsätter:

– Vi känner oss väldigt trygga. Alla våra fronter stärks nu – vi blir bredare, djupare och bättre, och var man än befinner sig så kommer minst två av våra stationer att vara tillgängliga.

Städer som från och med den första augusti får Mix Megapol som ny radiokanal är Nyköping och Norrköping, och Bauer Media kommer att etablera nya lokala säljkontor i båda städerna, samt i Hudiksvall och i Sundsvall.

– Särskilt viktiga är Nyköping och Norrköping, eftersom vi då bland annat kommer åt billyssnandet  söderut, säger Staffan Rosell.

Enligt er konkurrent på Nent Radio så har omregleringen blivit en dyr affär för Bauer Media. Ni har betalat det dubbla jämfört med dem för det nationella sändningstillståndet till exempel, samt betalar till era samarbetspartners NRJ och Mad Men Group. Har ni gjort en bra affär?

– Vi är väldigt nöjda med vår affär. Det var ju dolda bud på de nationella tillstånden, så vi visste ju inte hur mycket de andra hade lagt. Men vi betalade så mycket som vi tyckte att det var värt. Det är dessutom naturligt att vi betalar mer än dem eftersom vi är betydligt större än Nent, då vi säljer på två nationella tillstånd. Vi är supernöjda med det vi har fått i form av räckvidd och distribution.

Läs en intervju med Nent Radio och Christer Modig här.

Christer Modig, som är vd för Nents radioverksamhet, har som mål att gå om Mix Megapol och göra Rix FM till Sveriges största kommersiella radiokanal. Vad säger du om det?

­– Alla ska ha ambitioner, det vore tråkigt annars. Vi känner oss trygga i vår position som marknadsledande.

Han avslutar:

Det som händer nu innebär fantastiska möjligheter, och tar kommersiell radio till en helt ny nivå, det tycker jag är otroligt spännande.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev