Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Bauer media lanserar kanal med enbart svenska artister

Publicerad: 2 Maj 2016, 13:46
Uppdaterad: 2 Maj 2016, 13:46

När Bauer Media lanserar nya kanalen Svensk Pop sker det helt utan reklamavbrott – istället erbjuds bara nativeannonsering.


Ämnen i artikeln:

Bauer Media Group

Bauer Media lanserade den 29 april radiostationen Svensk Pop som bara spelar svenska artister som sjunger på svenska. Detta på grund av att man i dag ser hur den internationella hitmusiken tar över utbudet i svensk radio, och att svenska artister spelas allt mindre.

- Vi har följt den svenska musikutvecklingen under lång tid. Nu när Sveriges Radio väljer att mest spela internationella hits så känner vi som marknadsledare inom den fristående radion att den svenska musikskatten inte bara hör hemma på en livescen utan även i radio. Det vill vi ge lyssnarna. Därför startar vi Svensk Pop, säger Håkan Morland, programdirektör på Bauer Media i ett pressmeddelande.

Ett innovativt sätt att annonsera

Svensk Pop kommer inte att innehålla några traditionella reklamavbrott. Istället ska stationens redaktionella innehåll blandas med native-annonser.

Thomas Hansen, programchef på Bauer Media, förklarar att det nya sättet att annonsera innebär att man kommer arbeta mer med sponsorskap för att ta fram bra innehåll.

Bauer Media har tagit fram olika typer av pilotlösningar men vad som blir verkligt är ännu inte spikat.

– Detta kommer medföra att Svensk Pop blir en mer exklusiv kanal för annonsörerna då de som annonserar märks på ett helt annat sätt. Grundtanken är att titta framåt och se hur man ska få radioreklam att utvecklas in i framtiden, säger Thomas Hansen.

Under de första två veckorna lägger dock Svensk Pop allt fokus på musiken. Man har valt att sända utan programledare, nyheter eller reklam och endast spela musik. Efter dessa två veckor startar programsatsningar med gäster, intervjuer och aktualiteter.

- Vi vill få fram budskapet nu i början. Nu i lanseringen finns det inga programledare, nyheter eller reklam. Nu är det bara fokus på musiken, säger Thomas Hansen.

Ebba Elfstrand


Ämnen i artikeln:

Bauer Media Group

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev