Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

Bättre villkor för reklamradio

Ett av målen med digitaliseringen av radionätet är att förbättra konkurrensen för kommersiella aktörer.

Helen Preutz


Publicerad: 25 Juli 2013, 07:42
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:39

Ämnen i artikeln:

Regeringen

I juni lade regeringen fram sin proposition med förslag på vilka riktlinjer som ska gälla för public service under nästa sändningsperiod 2014-2019.

Ett av förslagen var att övergången från det analoga radionätet till det markbundna digitala nätet ska vara avslutat 2022.

Med utgångspunkt i propositionen har regeringen utsett docenten Nina Wormbs, som ansvarig för att utreda hur övergången ska ske.

Syftet med ett digitalt marknät är att ge lyssnarna tillgång till fler kanaler och förbättra konkurrensen genom att ge de kommersiella kanalerna möjlighet att sända nationellt. Dessutom gör den nya tekniken att radiosändningar kan nå ut till hela landet vid nödsituationer.

I ett pressmeddelande skriver regeringskansliet bland annat att "övergången från analog till digital radio bör vara marknadsdriven, där staten stödjer genom att skapa förutsättningar".

Ämnen i artikeln:

Regeringen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.