Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

Apple lanserar analysverktyg för poddar

Efter nya "Poddindex" – nu lanserar Apple statistikverktyg för podcastproducenter och annonsörer.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 15 December 2017, 11:47
Uppdaterad: 15 December 2017, 11:59

Ämnen i artikeln:

Apple

De podcasts som vill bli certifierade på Poddindex kommer att kunna bli det på ungefär samma sätt som sajter kan ansluta sig till Kia-index, man kommer att kunna ansluta sig två gånger per år och man godkänns av ett certifieringsteam. Bild: Wikimedia commons

Tidigare i år antydde Apple att de tänkt lansera ett statistikverktyg för poddare och annonsörer. Nu blir statistikverktyget verklighet, åtminstone i en första beta-version. Det skriver Recode.  

Sveriges Annonsörer lanserade nyligen nya "Poddindex" – en branschgemensam topplista över räckvidden för de flesta av Sveriges mest lyssnade poddar. Med sin nya, kostnadsfria tjänst, hakar nu också Apple på trenden.

Det nya verktyget ska ge mer information om vem som lyssnar via Apples Podcaster, deras beteenden och preferenser. Analystjänsten ska berätta för podcastproducenter och annonsörer om bland annat den totala lyssnartiden. Den redovisar också vilka länder lyssnarna kommer ifrån.

Beta-versionen finns tillgänglig i 150 länder, men innehåller endast data från användare som uppdaterat till IOS 11 och Itunes 12.7.

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.