Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

Acasts förlust: 20 miljoner kronor

Den svenska podcasttjänsten Acast gick nästan 20 miljoner back ifjol. Men nu har miljonerna börjat rulla in i bolaget, enligt chefen Öjje Holt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Augusti 2015, 05:00
Uppdaterad: 11 December 2015, 06:21

Ämnen i artikeln:

Acast

Acasts första bokslut, som sträcker sig mellan november 2013 till december 2014, har lämnats in till Bolagsverket.

Podcasttjänstens omsättning landade på 2,7 miljoner kronor och rörelseresultatet uppgick till -19,7 miljoner kronor.

Enligt Öjje Holt, kommersiell chef på Acast, gick allt ”enligt plan”.

– Vi har under året bland annat lanserat nya typer av intäktsmodeller, såsom dynamisk sponsring, fokuserat på att knyta till oss premiuminnehåll, anställt flera säljare i Sverige som kan möta upp efterfrågan, och inte minst anställt våra första Acastare på vårt kontor i USA, säger han till Dagens Media.

Acast tog under 2013-2014 in externt riskkapital på 20 miljoner kronor. I maj i år fick bolaget in ytterligare 39 miljoner kronor från Bonnier Growth Media och riskkapitalbolaget Moor, som sedan tidigare investerat i Acast.

”Nyemissionen säkrar bolagets expansionsplaner för en längre tid framöver, men beroende på vilken tillväxttakt bolaget väljer att genomföra kan inte ytterligare emissioner under 2016 uteslutas”, skriver Acast i bokslutet.

– Acast växer rekordsnabbt och vi har nu miljonintäkter varje månad, och är precis som startåret 2014 väl finansierade, säger Öjje Holt och fortsätter:

– Vi kör stenhårt varje dag. Flera ”Acast originals”-poddar, lansering i USA, nya features i produkten och inte minst så bygger vi teamet. Och mycket mer.

Vad räknar ni med att omsätta i år?

­– Det är tyvärr inte något vi kommunicerar utåt. Men att det är en ökning är väl ingen hemlighet. Dessutom kommer vi med nya features framöver som kommer att ytterligare öka våra intäkter framöver, förutom de intäkter vi får in via vårt befintliga ekosystem.

När tror du att Acast kan vara ett lönsamt företag?

– Sverige är faktiskt redan lönsamt som isolerad enhet och UK är strax där också. När vi planerar vara lönsamma för Acast som helhet är dock inte något vi kommunicerar externt.

– Nu investerar vi i nya marknader, höjer våra befintliga marknadsandelar samt fortsätter med vår aggressiva ”roadmap” på tekniken. Vi har en långsiktig plan som vi följer och allt går enligt plan.

Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.