Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Acast till Norge

Publicerad: 3 December 2015, 12:19
Uppdaterad: 11 December 2015, 06:22

Acast testar en ny affärsmodell i samband med expansionen till grannlandet.


Ämnen i artikeln:

Acast

Idag, ungefär ett år efter att Acast släpptes i Sverige, går de nu över till grannandet Norge och samtidigt lanseras en ny affärsmodell.

Dagbladet/Aller Media, Monkberry och Rubicon är samarbetspartners som redan är klara på den norska marknaden. Klart är även att Adlink sköter säljet i Norge. I Sverige ser affärsmodellen annorlunda ut, då Acast även sköter säljet.

– Det känns jättekul och verkligen ett steg i rätt riktning. Vi håller nu på att testa en ny affärsmodell där vi startar ett samarbete med en extern säljpartner och på så sätt kan vi effektivisera vår expansion. Kan vi få den här modellen att fungera och hitta säljpartners i andra länder så kan vi expandera väldigt fort, säger Öjje Holt, kommersiell chef på Acast till Dagens Media.

Vad är ert mål?

– Målet är att bli en global leverantör för audio on demand, såklart. Och det ser lovande ut – vi har ingen egentlig konkurrent i dagsläget, men vi är säkra på att det kommer att komma och då är det bara bra. Vi har en stark ställning och blir man då hotad så presterar man ännu bättre.

Acast har tidigare expanderat till Storbrittanien och USA.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev