Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

Acast till Norge

Acast testar en ny affärsmodell i samband med expansionen till grannlandet.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Publicerad: 03 December 2015, 12:19
Uppdaterad: 11 December 2015, 06:22

Ämnen i artikeln:

Acast

Idag, ungefär ett år efter att Acast släpptes i Sverige, går de nu över till grannandet Norge och samtidigt lanseras en ny affärsmodell.

Dagbladet/Aller Media, Monkberry och Rubicon är samarbetspartners som redan är klara på den norska marknaden. Klart är även att Adlink sköter säljet i Norge. I Sverige ser affärsmodellen annorlunda ut, då Acast även sköter säljet.

– Det känns jättekul och verkligen ett steg i rätt riktning. Vi håller nu på att testa en ny affärsmodell där vi startar ett samarbete med en extern säljpartner och på så sätt kan vi effektivisera vår expansion. Kan vi få den här modellen att fungera och hitta säljpartners i andra länder så kan vi expandera väldigt fort, säger Öjje Holt, kommersiell chef på Acast till Dagens Media.

Vad är ert mål?

– Målet är att bli en global leverantör för audio on demand, såklart. Och det ser lovande ut – vi har ingen egentlig konkurrent i dagsläget, men vi är säkra på att det kommer att komma och då är det bara bra. Vi har en stark ställning och blir man då hotad så presterar man ännu bättre.

Acast har tidigare expanderat till Storbrittanien och USA.

Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.