Acast släpper premiumtjänst

Poddare kan sälja till valfritt pris och lyssnare kan undvika reklam. I dag lanseras Acast+.

Tjänsten ska vara en möjlighet för podcastare att sälja delar av sitt innehåll till valfritt pris, utan samarbeten, eller utöver samarbeten med annonsörer.

– Vi startade Acast eftersom det inte fanns något ordentligt annonssystem inom podcastvärlden. Det här är vårt nästa steg och vi har stora förhoppningar, säger Måns Ulvestam, en av Acasts grundare, till Dagens Media.

– Podcastlyssnare är väldigt dedikerade. När populära poddare har kört crowdfundingkampanjer, så har de blivit fulltecknade snabbt. Det finns en vilja att betala för bra innehåll. Detta öppnar även upp för dem som vill göra podcast vid bara något särskilt tillfälle.

Acast, som idag har drygt 32 miljoner lyssnarströmmar per månad globalt, uppskattar att tjänsten skulle kunna ge podcastarna sex gånger mer vinst än reklamintäkterna. Vinsten delas sedan med Acast.

Den nya försäljningsmodellen gör det möjligt för nya podcastare att etablera sig utan att vara beroende av reklamintäkter.

– Ur ett annonsörsperpektiv finns det bara fördelar. Vi får bättre och säkrare data om användarna och det är vad annonsörerna vill ha, säger Måns Ulvestam.

Acast+ innebär för lyssnarna att de kan välja bland olika typer av reklamfria prenumerationer eller köpa enskilda poddavsnitt.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2016-05-23 13.41Uppdaterad 2016-05-23 15.34

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: