Acast och BBC i annonssamarbete

2018-05-01 08:00  
Foto: Janne Naess

BBC startar podcast-samarbete tillsammans med Acast för att öka de kommersiella intäkterna. "Har potential att skapa tillväxt i både lyssning och intäkter", säger Acasts vd till Dagens Media om samarbetet.

Brittiska BBC har ingått ett globalt samarbete med ljud- och teknikplattformen Acast. Avtalet är intressant då det är första gången som BBC erbjuder annonsering inom deras podcasts och innehållskatalog.

BBC har producerat podcast sedan 2004 inom både nyheter, drama och nöje. Samarbetet rör alla podcasts som BBC gjort tillgängliga utanför Storbritannien, exempelvis "Global news", "The assassination" och "In our time".

– Genom podcastformatet återetablerar vi BBC Radios relevans och engagerar den yngre publiken genom att ge dem innehåll i världsklass. Vi arbetar med etablerad och ny talang när vi producerar programinnehåll som är både informativt och underhållande på ett sätt som bara BBC kan vara, säger Bob Shennan, chef för BBC Radio and Music, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– En utmaning för BBC har varit att generera en kommersiell intäkt för att täcka licenskostnader, och vårt nya avtal med Acast kommer att bidra till detta.

Samarbetet med Acast är ett gemensamt initiativ mellan BBC World service och BBC Radio & education. De flesta av podcast-avsnitten kommer att ha en 30 sekunder lång reklam i början och i slutet av varje avsnitt. Reklamfilmerna kommer dels vara på varje marknads språk och dels bestå av internationella kampanjer på engelska.

Vad innebär det här för Acast?

– Vi är såklart glada över att arbeta tillsammans med BBC, en av de mest trovärdiga och respekterade internationella medieorganisationer, särskilt positionerad för att föra branschen framåt, säger Acasts vd Ross Adams, till Dagens Media och fortsätter:

– Tillgången till ett så stort utbud av extremt populära podcasts över olika intresseområden är otroligt viktigt för oss och våra annonspartners.

Hur stor och viktig är denna affär för er rent intäktsmässigt?

– När Acast tecknar ett avtal med en publicist har det en potential att skapa tillväxt i både lyssning och intäkter. BBC ensam har väl över 500 miljoner lyssnare årligen, så naturligtvis har premiumpublicister av den här storleken en positiv effekt från ett inkomstperspektiv.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt