Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

Acast har släppt sin första poddmätning

Undersökning: Podcastlyssnarna är mera välvilligt inställda till reklam.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Publicerad: 27 November 2015, 06:37
Uppdaterad: 11 December 2015, 06:21

Ämnen i artikeln:

Acast

Som Dagens Media tidigare skrivit om lanserade podcasttjänsten Acast en podcastpanel ihop med analysföretaget Nepa.

Syftet med podcastpanelen var att finna djupare insikter kring podcastlyssnandet, framför allt när det gäller lyssnarnas beteende och preferenser.

Alla podcastlyssnare som ville vara med i panelen kunde själva registrera sig och delta i mätningarna.

Nu har den första undersökningen gjorts.

– Oss veterligen, har det i Sverige inte gjorts en undersökning i hur de som lyssnar på Podcast uppfattar reklam så det är just det som gör den här undersökningen så spännande, säger Öjje Holt, kommersiell chef på Acast till Dagens Media.

Acast menar även att man dessutom undviker reklamen i större utsträckning både i TV och Radio, något som fortfarande ses som mindre störande i podcast. På frågan: "Hur ofta undviker/byter du kanal när det blir reklam?" svarade 55 procent av podcastlyssnarna att de aldrig gör det.

– Vi inser nu att de som lyssnar på podcasts – vilket är ett aktivt medie – är mera välvilligt inställda till reklam. I podcastmediet märker man att lyssnarna har ett starkare engagemang och har ofta en personlig koppling till podcastaren.

Av de som deltog i undersökningen hade sju av tio Spotify Premium, vilket alltså är en målgrupp som annonsörerna inte når via Spotify.

– Vi är ett väldigt starkt alternativ till de som lyssnar på Spotify och radio, säger Öjje Holt och fortsätter:

– Klart att podcasts är här för att stanna. Vi har också märkt att fler podcasts startas, det ställs dock högre krav på storytelling och produktion då konkurrensen tätnar, viktigt också att det är tydligt vad som är reklam och vad som är redaktionellt innehåll.

Öjje Holt, menar att även om undersökningens 207 respondenter inte är någon jättesiffra, så ger resultatet en bra indikation och en fördjupad förståelse för hur målgruppen/lyssnarna resonerar.

Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.