Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Radio ökade mest i mars

Investeringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråer fortsätter att öka och för tredje månaden i rad uppvisas positiv tillväxt. Mest ökade kategorin radio.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 10 April 2018, 07:09
Uppdaterad: 10 April 2018, 07:24

Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Kategorin radio ökade med hela 53,8 procent under mars.

Under årets tredje månad ökade medieinvesteringarna med 2,2 procent, jämfört med samma månad föregående år.

Flertalet mediekategorier ökade under mars och ackumulerat uppvisar medieinvesteringarna totalt en positiv tillväxt om totalt 4,3 procent. Det är den högsta noteringen för det första kvartalet sedan mätningarna startades och tredje måndaen i rad som investeringarna uppvisar positiv tillväxt.

Månadens stora vinnare blev radio som ökade med 53,8 procent. Siffran är den högsta för kategorin under månaden mars. Samma gäller för utomhus/trafikreklam, som även denna månad ökade, denna gång med 13,5 procent, vilket är den starkaste tillväxten för mars sedan mätningarna startades.

Även mediekategorierna sociala medier, online video, sök, dagspress kväll, tv samt DR/Annonsblad ökade under mars. 

– Medieinvesteringarna fortsätter att öka. Totalt har mediebyråerna köpt annonsutrymme för drygt 3,6 miljarder kronor under årets första kvartal, vilket innebär en ökning om 4,3 procent och det starkaste första kvartalet sedan mätningarna startades. Annonskonjunkturen är fortsatt mycket stark och inga tecken på avmattning kan skönjas. Radio är månadens stora vinnare och kategorin slår all-time-high för mars månad. Det kommer att bli intressant att följa radiomediet kommande månader då kategorin möter mycket starka siffror från 2017, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

För flertalet av printkategorierna fortsätter nedgången. Kategorin fackpress backade med 25,1 procent, populärpress med 18,1 procent, dagspress storstad med 17,0 procent och dagspress landsort med 15,0 procent. Även kategorierna bio och online display uppvisade röda siffror under mars.

Mediebyråbarometern:

Förändring:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.