Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Publicisternas krav: sänk digitalmomsen

Publicerad: 4 Maj 2018, 07:50
Uppdaterad: 4 Maj 2018, 07:50

Pia Rehnquist, chefredaktör och ansvarig utgivare Sydsvenskan och ansvarig utgivare Helsingborgs Dagblad, Fredric Karén, publisher SvD och Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd för Aftonbladet, är några av de publicister som skrivit under debattinlägget.

38 publicister kräver i dag att regeringen sänker momssatsen på digitala produkter från dagens 25 procent till 6 procent, vilket är nivån för papperstidningen.


Ämnen i artikeln:

TUAlice Bah Kuhnke

Regeringen behöver ta tag i frågan om samma moms för tryckta respektive digitala produkter omgående, skriver publicisterna i debattinlägget. Risken är annars att antalet redaktioner blir färre, att de vita fläckarna på mediekartan blir fler samt att demokratin försvagas.

Många hade trott att Ekofin-rådet skulle besluta om förändrade momsdirektiv i juni i år. Men de skulle bli besvikna eftersom Tjeckien motsatte sig EU-kommissionens förslag. Men att vänta på att EU ändrar i sitt momsdirektiv är inte längre ett alternativ, menar publicisterna.

TU:s vd Jeanette Gustafsdotter är inne på samma linje:

”I januari i fjol lovade finansminister Magdalena Andersson och kulturminister Alice Bah Kuhnke att sänka digitalmomsen så snart EU, som håller i momsfrågorna, öppnat för den möjligheten. Men eftersom arbetet för en momsharmonisering kört fast i Bryssel måste regeringen nu ta täten i den är frågan”, säger hon i en kommentar.

Linnea Kihlström

anna.dohmers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TUAlice Bah Kuhnke

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev