Publicisternas GDPR-tvist med Google fortsätter

Foto: Flickr

GDPR är bara dagar bort. Samtidigt fortsätter publicisterna och Googles åsikter i frågan att gå isär.

Bara dagar återstår innan dess att GDPR träder i kraft. Trots det går konflikten mellan publicisterna och Google i frågan vidare. 

Det är de fyra organisationerna News Media Alliance, Digital Content Next, News Media Association och European Publishers Council, vilka företräder runt 4 000 publicister över hela världen, som ställer sig undrande kring hur Google och vd:n Sundar Pichai ska ta sig an den nya dataskyddsförordningen, som alltså är bara några dagar bort. Det skriver Adage.

Vid ett möte under torsdagen möttes de fyra organisationerna och Google för att försöka nå enad front i frågan.

– Mötet kommer direkt från monopolistens "playbook". Google försöker tvinga på sina villkor på alla andra, samtidigt som man undviker att berätta varför man inte vill göra några förändringar, säger en av organisationernas, Digital Content Next, vd Jason Kint till Adage. 

Google har återkommande menat att deres samarbete med publicister handlar om att de vill förbereda sig för GDPR. 

– GDPR är en stor förändring för alla, säger en talesperson från Google i ett uttalande enligt Adage.

– Under det senaste året har vi engagerat över 10 000 av våra publicister, annonsörer och byråer i runt 60 länder i workshops, events och samtal kring förändringarna som vi kommer att göra inför GDPR. Vi kommer att fortsätta öppna våra dörrar för publicisterna för att engagera i diskussionerna kring GDPR.

Men att Googles GDPR-arbete enkom handlar om förbereda sig inför kommande dataskyddslag är något som långt ifrån alla publicister håller med om. Enligt Adage menar flera av dem att Googles offentliga uttalanden inte samspelar med nätjättens arbete bakom kulisserna – och egentliga syfte med sitt GDPR-arbete. De anser snarare att Google nyttjar sin dominans för att bibehålla ett försprång i det digitala annonssystemet.

Publicerad 2018-05-22 09.07Uppdaterad 2018-05-22 09.11

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: