Prognos: Så mycket växer mobilreklamen

2016-09-13 14:03  
Mobilannonseringen kommer dominerar och redogöra för 60 procent av all reklam på nätet 2018. Foto: Janne Naess

Zenith skruvar upp prognosen för mobilannonsering ytterligare – 2018 förväntas mobilannonseringen redogöra för 60 procent av all reklam på nätet.

I juni förutspådde Zenith att mobilreklamen kommer ta över desktop till 2017.

Nu uppgraderar Zenith sin prognos. I rapporten "Advertising Expenditure Forecasts" spår man att mobiltillväxten kommer öka med 48 procent, jämfört med prognosen i juni på 46 procent.

Även nästa års prognos skruvas upp – från 29 procent till 33 procent.

Pengarna som läggs på mobil reklam förväntas därmed överstiga desktop med så mycket som 8 miljarder dollar 2017. I juni låg prognosen på 2 miljarder dollar.

2018 förväntas mobilannonseringen redogöra för 60 procent av all reklam på nätet.

Desktopreklam pikade 2014 och minskade med 0,1 procent 2015 då annonsörer flyttade mycket av deras budgetar till mobilannonsering.

Enligt rapporten kommer minskningen av desktopannonsering ta fart på riktigt de kommande åren.

Desktop förväntas minska med 0,8 procent 2016, 2,9 procent 2017 och 7,4 procent 2018.

Stor ökning för mobil

Mellan 2015 och 2018 väntas desktoputgifterna minska med 10,7 miljarder dollar.

Reklamutgifterna i papperstidningar och magasin spås också minska med 9,6 miljarder dollar, respektive 4,4 miljarder.

Mobilannonseringen väntas öka med hela 81,3 miljarder dollar – vilket är sju gånger mer än den kombinerade ökning för tv (7,3 miljarder), utomhus (3,0 miljarder), radio (0.9 miljarder) och bio (0,7 miljarder).

Ökning av globala reklamutgifter

De globala reklamutgifterna förväntas öka med 4,4 procent det här året och nå 539 miljarder dollar, enligt rapporten.

Reklamutgifterna spås sedan öka med 4,5 procent 2017 och 4,6 procent 2018.

Samtliga prognoser är en ökning från tidigare tillväxtprognoser då Zenith spådde att utgifterna skulle öka 4,1 procent 2016, 4,3 procent 2017 och 4,4 procent 2018.

Enligt den nya prognosen kommer reklamutgifterna uppgå till 589 miljarder dollar globalt – det vill säga 4 miljarder dollar mer än prognosen i juni.

USAs annonsutgifter kommer öka

Ökning är främst en konsekvens av en starkare tillväxt än väntat i USA.

Amerikansk nätverkstv förväntas att återgå till att öka detta år med 1 procent efter att ha minskat med 5 procent förra året. Detta tack vare nya utgifter av läkemedels- och konsumentproduktsföretag.

Sociala medier förväntas även öka från 32 procents tillväxt förra året till 35 procents tillväxt i år, eftersom annonsörer drar nytta av nya format och övergången till mobil internetkonsumtion fortsätter.

Totalt spår Zenith att USAs annonsutgifter kommer öka med 4,4 procent det här året, jämfört med den tidigare prognosen på 3,8 procent.

Ökade reklamutgifter för Asien och Västeuropa

Även Asiens och Västeuropas förväntas växa i år. För Asien väntas en reklamutgiftsökning på 6,3 procent, jämfört med tidigare prognos på 6,2 procent.

Prognosen för Västeuropa har också ökats på en aning efter att förbättringar i Belgien, Finland, Tyskland, Italien, Norge, Portugal och Sverige har kompenserat för nedgången i Storbritannien. Nu förutspår Zenith en tillväxt i Europa på 3,6 procent, till skillnad från föregående prognos på 3,5 procent i juni.

Lite påverkan från "Brexit"

Hittills har annonsörer inte gjort några omfattande minskningar i sina budgetar på grund av "Brexit", menar Zenith.

Enligt rapporten kommer tillväxten öka med 5,4 procent, något mindre än prognosen innan Brexitomröstningen som uppskattades till 5,6 procent.

De största konsekvenserna lär komma på lång sikt.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt