Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Zlatans bok - en pr-bomb

Publicerad: 9 november 2011, 08:05
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Sedan medieuppståndelsen kring Zlatan Ibrahimovics bok, Jag är Zlatan, drog igång för en vecka sedan har ett pr-värde till mångmiljonbelopp genererats.


Det började för sex dagar sedan, då kvällspressen kunde presentera de första delarna av innehållet i boken "Jag är Zlatan", det infekterade bråket med Barcelonas tränare Pep Guardiola. Sedan dess har det bara rullat på, med Zlatan Ibrahimovics tv-spels-beroende, hans förkärlek för att spränga brevlådor, konflikter med lagkamrater med mera.

Enligt en undersökning som dagensmedia.se beställt från analysföretaget Mediapilot har boken "Jag är Zlatan", till dags dato, omnämnts i 395 artiklar i print och på webben. Det totala pr-värdet för uppmärksamheten beräknas av Mediapilot till 22,5 miljoner kronor.

– Ingen annan bok eller liknande som vi mätt har någonsin fått ett så otroligt genomslag som Zlatans bok. Den har sprängt alla gränser, säger Simon Scharfstein, analytiker på Mediapilot.

Han fortsätter:

– Det som utmärker "Jag är Zlatan" i förhållande till andra lanseringar är att uppmärksamheten bara fortsätter. En nobelvinnare kanske kan mäta sig med Zlatans bok dagen den utannonseras som vinnare men det är en dag, inte en hel vecka.  

Och det slutar inte där – det är först nu den officiella lanseringen tar fart. Aftonbladet har idag på sin sajt fem nya Zlatan-artiklar. Expressen.se har lika många men toppar upp med ett webb-tv-inslag där Zlatan själv berättar om den nya boken.

100 000 exemplar av boken har tryckts upp – och redan sålts. Nu har Zlatans bokförlag Bonnier tryckt upp ytterligare 100 000 exemplar. Enligt Expressen beräknas bokens dubbla upplagor att dra in 20 miljoner kronor till Bonnier, varav 3 miljoner går ner i Zlatans ficka.      

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.