Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Young Lions-vinnarna: "Taylor Swift är ett pr-geni"

Publicerad: 17 Maj 2015, 05:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Young Lions-vinnarna Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs hämtar inspiration från Taylor Swift och köttig journalistik.


Ämnen i artikeln:

Cannes

Varje vecka ber Dagens Media en av Sveriges mest kreativa branschprofiler dela med sig av sina viktigaste inspirationskällor just nu.

Denna vecka är det dags för Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs, projektledare på Cohn & Wolfe, bloggare på Dagens Media, vinnare av Eurobest Young Creatives och dubbla pr-vinnare i svenska Young Lions.

– Jag och Linnéa är på många sätt väldigt olika, men trots det – eller kanske just därför – kompletterar vi varandra på ett grymt bra sätt. Oavsett om det gäller kunduppdrag, att fnula fram smarta tävlingsbidrag eller att hitta källor till inspiration, säger Joseph Borenstein.

Linnéa inspireras av Taylor Swift

"Taylor Swift är ett klockrent pr-geni, eller åtminstone är hennes team det. Under flera års tid har popstjärnan jobbat stenhårt med att sätta en kompisrelation till fansen och hon bevisar gång på gång vilken skicklig kommunikatör hon är. Taylor gör allt rätt. När nya albumet '1989' lanserades i höstas så hjälpte hon bland annat ett fan att betala av studielånet till den symboliska summan av $1,989, hon bjöd in fansen att fira ”Swiftmas” för en tjuvlyssning av albumet, och inhandlade personliga julklappar till fans utifrån deras Instagrambilder.

Senaste pr-succén inträffade vid amerikanska mors dag. Ett fan vars mamma nyligen gått bort kontaktade Taylor och skrev om hur tufft det var att se sociala medier svämma över med mamma-hyllningar. Och Taylor, vars egen mamma lider av cancer, gjorde som hon så ofta gör: svarade och stöttade.

Toppa det med sylvassa svar på sexistiska frågor och tydliga ställningstaganden i ett antal frågor. Det är så snyggt att jag nästan är beredd att förlåta Taylor Swift för att hon tagit bort alla sina låtar från Spotify. Nästan i alla fall."

Joseph inspireras av klickjournalistikens antagonister

"När tidningar världen över fylls med rubriker som innehåller ’du kommer aldrig att tro vad som hände sen’ är det lätt att tro att den fördjupande och reflekterande journalistiken är för alltid förlorad.

Tack vare tidningar som Magasinet Neo, Wired, The Atlantic, Magasinet Filter och Foreign Policy, lever ändå mitt hopp om att även fortsättningsvis få sätta tänderna i köttiga, intressanta, långa artiklar som tar en hel söndagsförmiddag att ta sig igenom.

Jag inspireras av alla de spännande artiklar som inte låter sig sammanfattas med en klickrubrik. Häromveckan utväxlade jag och Linnéa flera långa reportage om Uruguay. De tillhör nog kategorin ’onödigt vetande’, men de ger mig en känsla av inre tillfredsställelse. Och så ökar de mina chanser att vinna nästa omgång av ’Bezzerwizzer’..."

Båda inspireras av gifar och memes

När det är svårt att uttrycka vad man egentligen känner, då finns det ingenting som är så kraftfullt som en bra gif eller meme.

LÄS FLER BRANSCHPROFILER BERÄTTA OM SINA INSPIRATIONSKÄLLOR:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.