Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Yougov tvingas spara – flera får gå

Publicerad: 18 September 2013, 08:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Flera medarbetare tvingas sluta när undersökningsföretaget Yougov organiserar om efter årets förlustresult.


Trots att ett valår står för dörren väljer Yougov att kraftigt banta sin avdelning som byggts upp för opionsmätningar.

– Ja, det är tråkigt, men vi har fått en ny chef som har en lite annan agenda, säger Lars Björkman, tidigare chef för nordisk affärsutveckling och opinion, och som nu lämnar företaget.

Det var efter förra valet som Yougov började bygga upp sin opionsavdelning.

– Det var ju nu under valåret som vi skulle visa vad vi kunde, vi hade höga ambitioner, men det fanns inte utrymme för det i den nya organisationen, säger Lars Björkman.

Läggs opinionsundersökningarna ner helt och hållet?

– Det fortsätter nog i mindre skala, men inte som det var tänkt.

Bakgrunden är att Yougov haft ett kämpigt år ekonomiskt, och tvingas spara.

– Ja, vi gör ett minusresultat på ett par miljoner, och omsätter drygt 30 miljoner. Vi har ett brutet räkenskapsår, så nu har vi precis gått in i ett nytt år och ser framåt, säger Erik Tageson, vd för Yougov i Sverige, och fortsätter:

– Men vi har haft ett tufft år, därför måste vi se över organisationen, se vilka delar som är lönsamma och vilka som inte är det. Vi hoppas på att kunna fortsätta leverera till våra kunder, till exempel vill vi fortsätta samarbetet med Metro kring Väljarbarometern, vi för diskussioner med dem.

Birgitta Halvarsson, som också arbetade på opionsavdelningen har redan slutat. Även Stina Morian lämnar företaget.

Fredrik Gillving, som är chef för Yougovs Brandindex-mätningar, kommer inom kort att tvingas sluta.

– Ja, det har precis blivit klart, säger Erik Tageson.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.