Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Westander om debattartikeln: "Det är helt bakvänt resonerat"

Publicerad: 7 April 2015, 11:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Andréasson PR:s debattinlägg om att bojkotta polisens pr-upphandling får kritik av Birger Lycken på Westander.


I en debattartikel på Dagens Media uppmanar Ulrika Sandhill och Daniel Claesson på Andréasson PR att uppmanar landets pr-byråer att bojkotta den upphandling som polisen ska göra. Ett inlägg som har fått Birger Lycken, pr-konsult på Westander, att reagera.

– Bra pr handlar inte om klatschiga one-liners eller om att gömma undan brister. Det handlar om att ta ansvar och prata om relevanta problem. Och det är något som bra konsulter kan hjälpa polisen med och därigenom förbättra deras verksamhet, säger Birger Lycken till Dagens Media och fortsätter:

– Skattefinansierad verksamhet som behöver utvecklas har inte råd att välja bort extern kommunikation. En tyst myndighet är en dålig myndighet.

Inte heller Hans Gennerud, styrelseordförande för Gullers Grupp, anser att en bojkott av upphandlingen är något att eftersträva.

– Jag tror att vi kommer att delta i upphandlingen. Det gör vi naturligtvis baserat på uppfattningen om att vi tror att polisen har förutsättningar för att själva bedöma sitt kommunikationsbehov som en professionell myndighet. Det tror jag att de är kompetenta att göra, säger Hans Gennerud till Dagens Media och fortsätter:

– Efter sammanslagningen är polisen en av landers största myndigheter och det är naturligt att den har ett kommunikationsbehov som det kan behövas extern hjälp för.

I debattartikeln skriver Andréasson PR att både informatörer och kommunikationsstrateger har anställts i en "strid ström de senaste åren". Något som, enligt Birger Lycken, inte behöver betyda att extern hjälp ska hållas utanför.

– Jag håller inte med om det här alls. Det är helt bakvänt resonerat och myndighetskommunikation som utformas utan ett utifrånperspektiv riskerar att bli obegriplig byråkratsvenska. Det har vi sett många exempel på, säger han och fortsätter:

– Jag tror inte att särskilt många pr-byråer kommer att följa den här uppmaningen. Jag hoppas att resten av pr-branschen är så pass klok att det här faller platt till marken, så det är inget jag är orolig för. Hela debattartikeln är feltänkt och jag hoppas att det är ett olycksfall i arbetet.

LÄS ÄVEN:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.