Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Westander jublar över intäktsrekord

Publicerad: 11 Januari 2013, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:59

Patrik Westander kan glädjas åt Westanders högsta byråintäkt någonsin. Samtidigt ser han ett stort branschproblem: prisdumpningen.


Ämnen i artikeln:

WestanderPatrik WestanderPR

Pr-byrån Westanders byråintäkt landar på 28,6 miljoner kronor för helåret 2012. Det är en ökning med 10,4 procent från föregående år. Det är också den högsta byråintäkten som Westander nått sedan starten 2000.

– Det är väldigt roligt att kunna slå rekord i rådande konjuntur, säger vd:n Patrik Westander.

2011 landade rörelseresultatet på 6,2 miljoner kronor. Patrik Westander vill dock inte berätta hur byråns resultat för 2012 blir. Han uppger att siffrorna inte är färdiga.

– Jag vill inte spekulera i det. Alla på byrån är jättenyfikna eftersom resultatet är bonusgrundande.

40 procent ska gå till de anställda i form av bonus.

Dagens Media skrev under hösten om att pr-byråerna pressas allt mer av prisdumpning, främst inom offentliga upphandlingar. Samtidigt som Patrik Westander kan glädjas åt intäktsrekordet ser han prispressen som en stor utmaning för pr-branschen.

– Det är en våldsam prisdumpning som sker i många offentliga upphandlingar och det får även spridningseffekter, säger han.

Prispressen leder bland annat till att byråintäkten per anställd inte ökar.

– Det finns inget generellt lönsamhetsproblem i branschen. Men det finns ett problem i att vi inte lyckas öka byråintäkten per anställd vilket leder till att vi inte kan höja reallönerna. Det leder på sikt till att branschen dräneras på kompetens.

Westanders byråintäkt per anställd sjönk från 1,5 miljoner kronor 2011 till 1,4 miljoner kronor 2012.

– Det är en bra siffra, speciellt med tanke på att vi ökar intäkterna i rådande konjunkturläge. Det är bara ett fåtal byråer i branschen som ligger högre, säger Patrik Westander.

Westanders byråintäkt

Siffrorna är i miljoner kronor.

2012: 28,6

2011: 25,9

2010: 26,1

2009: 25,1

2008: 25,8

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

WestanderPatrik WestanderPR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.