Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Wesc drar Kappahl inför MD

Publicerad: 21 April 2010, 06:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Wesc trappar upp konflikten med Kappahl och stämmer klädjätten för renommésnyltning


När Kappahl lanserade varumärket We Kids såg modevarumärket Wesc det som ett solklart fall av varumärkesintrång. De stötte på Kappahl i frågan, som svarade med att i tingsrätten lämna in en stämning mot Wesc, där de kräver att registreringen av ”We” ska upphävas. Wesc svarade med att stämma Kappahl för varumärkesintrång och kräver en halv miljon kronor i skadestånd, samt ett vite på ytterligare en halv miljon kronor.

Nu tar de nästa steg i konflikten och stämmer Kappahl i Marknadsdomstolen för varumärkesintrång. Som underlag till sin stämning bifogar företaget en studie som visar att 71 procent av företagets omsättningskrest känner till varumärket We. Wesc skriver också att de för sitt varumärke har byggt upp en betydande goodwill, renommé och uppmärksamhetsvärde som Kappahl nu försöker snylta på.

Wesc yrkar på att Marknadsdomstolen ska bötfälla Kappahl med 1 miljon kronor om de i sin marknadsföring fortsätter att använda orden WeKids, WeTweens eller liknande.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.