Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag15.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Volvo mest poppis – oavsett politisk färg

Publicerad: 8 Juli 2013, 06:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:40

Volvo är det bilmärke som flest svenskar föredrar. Varumärket dominerar oavsett politisk tillhörighet, enligt en färsk rapport från Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Det är intresseorganisationen Sveriges Annonsörer som har tittat på hur varumärkesval och konsumtionsbeteenden är relaterade till svenskarnas politiska åsikter.

Enligt rapporten Orvesto konsument, som innehåller siffror från TNS Sifo, är Volvo svenskarnas förstahandsval när det kommer till bil. Därefter kommer Volkswagen. Så ser det ut bland alla politiska tillhörigheter.

– Däremot är det tydliga skillnader i vilka grupper som äger en bil över huvud taget. Det är 50 procent vanligare med bilägande hos moderater, centerpartister och sverigedemokrater än hos miljöpartister och vänsterpartister, säger Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande

Drygt 14 000 svenskar mellan 16 och 80 år har tillfrågats.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.