Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Volvo mest poppis – oavsett politisk färg

Volvo är det bilmärke som flest svenskar föredrar. Varumärket dominerar oavsett politisk tillhörighet, enligt en färsk rapport från Sveriges Annonsörer.


Publicerad 2013-07-08 06:55
Uppdaterad 2015-12-06 13:40

Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:

Det är intresseorganisationen Sveriges Annonsörer som har tittat på hur varumärkesval och konsumtionsbeteenden är relaterade till svenskarnas politiska åsikter.

Enligt rapporten Orvesto konsument, som innehåller siffror från TNS Sifo, är Volvo svenskarnas förstahandsval när det kommer till bil. Därefter kommer Volkswagen. Så ser det ut bland alla politiska tillhörigheter.

– Däremot är det tydliga skillnader i vilka grupper som äger en bil över huvud taget. Det är 50 procent vanligare med bilägande hos moderater, centerpartister och sverigedemokrater än hos miljöpartister och vänsterpartister, säger Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande

Drygt 14 000 svenskar mellan 16 och 80 år har tillfrågats.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.