Volkswagens skandal har skadat Tysklands varumärke

Volkswagens skandal har inte bara skadat biljättens varumärke utan även hela Tyskland, enligt Brand Finance.

Den senaste tidens skriverier om Volkswagen har inte bara skadat biljättens varumärke utan även potentiellt hela nationen Tysklands varumärke. Det menar David Haighm, som är vd för varumärkes- och strategikonsultföretaget Brand Finance.

Han menar även att världens tredje mest värdefulla bilmärke med ett tidigare värde på 310 miljarder dollar redan har tappat 10 miljarder dollar i värde under de senaste dagarna.

– I stället för "Das Auto", kan Volkswagens motto vara mer lämpligt att ändra till "Crass Auto" (svenska: krass bil), säger han i ett pressmeddelande.

David Haigh jämför även Volkswagens skandal med Toyota som 2009 till 2011, efter en serie av återkallelser på grund av mekaniska problem, även fick se sitt varumärke tappa värde på runt 3 miljarder dollar, men nu har återhämtat sig.

– Vid en första bedömning verkar det som att Volkswagen skulle kunna komma tillbaka från sin varumärkesskada. Toyotas fel ledde direkt och synligt till dödsolyckor medan Volkswagens påstådda aktivitet, även om det också kan utgöra ett hot mot liv, gör det på ett mindre omedelbart sätt. Men allteftersom omfattningen av bedrägeriet har vuxit fram under de senaste dagarna börjar det se ut som om Volkswagen kan stå inför en kris med en aldrig tidigare skådad omfattning.

Han fortsätter:

– Kostnaden för återkallelser och böter kan vara långt större än de Toyota ställdes inför, medan den till synes avsiktlighet som Volkswagen agerat med förvärrar synen på dess trovärdighet. Detta slår särskilt hårt mot Volkswagens varumärkesidentitet som bygger på pålitlighet, ärlighet, effektivitet och mer nyligen för miljövänlighet. Brand Finance bedömer därför att så mycket som 10 miljarder dollar redan har förlorats i värdet av varumärket.

David Haigh menar även att framtiden för varumärket är osäker.

– Volkswagen måste se till att denna typ av verksamhet inte kan ske igen. Och genom flera kommunikationskanaler, från officiella uttalanden till reklamkampanjer, fortsätta att betona märkets gröna meriter och engagemang för att mildra effekten av industrin på miljön.

Publicerad 2015-09-25 08.10Uppdaterad 2015-12-06 11.50

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: