fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Visita kritiserar anslaget till reklam för Sverige

Publicerad: 23 oktober 2014, 06:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:25

Anslaget till Visit Sweden sänks i budgetpropositionen, hävdar Visita, som anser att Löfvens regering inte tar turismen på allvar.


SA

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


På torsdagen lämnade regeringspartierna och Vänsterpartiet budgetpropositionen för 2015 till riksdagen.

När det gäller marknadsföring av Sverige står det i budgetpropositionen:

" För att tillvarata potentialen i turistnäringen, till exempel inom ekoturism, och öka antalet utländska besökare bedömer regeringen att marknadsföringen av Sverige som turistland via Visit Sweden bör öka. Anslaget som används till Visit Sweden kommer därför att förstärkas ed 20 miljoner kronor per år 2015–2018".

De 20 miljonerna sker på toppen av basanslaget, som är på 90 miljoner kronor.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita är kritisk till anslaget. Under senaste året har basanslaget varit tillfälligt förstäkt med 30 miljoner kronor.

Regeringens förstärkning med 20 miljoner kronor sker från basanslagets 90 miljoner kronor och innebär således en sänkning med 10 miljoner kronor från dagens nivå, enligt Eva Östling, vd på Visita.

– Det är riktigt illa att man än en gång blundar för vikten av att marknadsföra Sverige som besöksland utomlands. Det signalerar att man inte tar en svensk basnäring som årligen ger exportvärden på 106 miljarder på allvar, säger hon i en kommentar.

– I Norge är basanslagen 245 miljoner kronor per år och i relation till befolkning är den norska finansieringen nästan tre gånger så stor som den svenska. Hur ska Sverige kunna stå sig gentemot våra nordiska grannländer under dessa förutsättningar?

I budgetpropositionen framgår även att statsminister Stefan Löfven (S) vill skjuta till pengar för internationell marknadsföring av Sverige, genom det så kallade Landsbygdsprogrammet, som ska stärka landsbygden:

" Ytterligare resurser till marknadsföring av Sverige som turistland utomlands skapas genom regeringens satsning på landsbygdsturism inom ramen för Landsbygdsprogrammet. Resurser för utveckling av nya produkter, måltidupplevelser och internationell marknadsföring kommer också att avsättas inom ramen för landsbygdsprogrammet", står det i budgetpropositionen, under rubriken "Internationalisering" (sidan 74).

Visit Sweden, som ägs av staten via Näringsdepartementet, ligger bland annat bakom den hyllade Twittersatsningen Curators of Sweden.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev