Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Publicerad: 30 Juli 2014, 11:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

Ving är "årets hbtq-vänligaste företag" enligt Unionen. Men fortfarande finns det jobb kvar att göra, menar marknadschefen Claes Pellvik.


Ämnen i artikeln:

Ving

Tjejer som kysser tjejer och pojkar som klär ut sig till prinsessa. Researrangören Ving är inte rädda för att utmana heteronormen som styr reklambranschen i stort.

Nu har företaget fått pris som "årets hbtq-vänligaste företag" – av Unionen. Priset delas ut i samband med Stockholm Pride och går till ett företag som jobbar aktivt med likabehandling och antidiskriminering.

Claes Pellvik, marknadschef på Ving, är glad över priset som han ser som ett erkännande på att företagets interna och externa arbete med de här frågorna burit frukt.

– Vi har jobbat aktivt med de här frågorna i många år. Vi har ju också i vår externa kommunikation varit tidigt ute och adresserat de här frågorna och gjort det på ett ganska odramatiskt sätt. Vi har till exempel använt modeller med samma kön i annonser som gått i mainstream-media utan att göra någon grej av det. I en annons har vi ett heterosexuellt par som pussas och i en annan annons är det ett gaypar i samma situation med samma copy, säger han till Dagens Media.

Normbrytandet har blivit ett sätt för Ving att sticka ut och det har gett researrangören mycket uppmärksamhet i sociala medier. Enligt Claes Pellvik  är det viktigt att företaget upplevs som ett modernt företeg.

– Vi är ett gammalt anrikt reseföretag med en fin historia men vi måste vara i takt med tiden 2014. Det här är ett sätt att vara det. Vi är en bred researrangör som alla ska känna sig välkomna att resa med, inte minst hbtq-personer.

Han vill uppmana fler annonsörer att våga visa hbtq-personer i sin marknadsföring.

– Man behöver inte vara så rädd att folk ska tycka att det är konstigt eller bojkotta företaget. Sverige idag är inte så konservativt. Det finns många som använder sig av sådana annonser i nischmedia men det är min väldigt starka övertygelse att man kan köra det i breda kanaler, säger Claes Pellvik och fortsätter:

– Vår egen webb är vår huvudsakliga säljkanal och när vi har en bild på ett gaypar på förstasidan där är det ingen som rynkar på ögonbrynen.

Claes Pellvik tycker att branschen i stort måste bli bättre på att visa på mångfalden i Sverige i sin kommunikation. Även Ving kan bli bättre, menar han. Nu väntar nästa steg.

– Vi kommer att använda mer bilder som visar på mångfalden i Sverige. Det vi kanske inte har varit lika bra på är att visa mångfald när det gäller etnicitet. Sverige är mångkulturellt både när det gäller familjekonstallationer och etnisk bakgrund. Inte alla svenskar är rågblonda, vi har alla slags resenärer och det vill vi skilda på ett trovärdigt sätt utan stereotyper i vår kommunikation.

I slutändan handlar det om att göra ett bra resultat och sälja mycket resor, menar Claes Pellvik.

– Då är det synd att exludera någon, det finns mycket att vinna här.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Ving

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.