Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Vi lär oss av kundernas kritik"

Publicerad: 29 Oktober 2012, 08:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Coops sociala medier-ansvarige Hans Kullin följer kritiken och svarar de upprörda kunderna. "Det är viktigt att vi förstår hur våra kunder tänker", säger han.


Coop har gjort tre egna inlägg i Facebook-tråden där kedjans senaste reklamfilm anklagas för att vara könsdiskriminerande.

– Vi försöker svara på alla frågor och kritik vi får. Vi svarade tidigt på det första inlägget och har efter det varit inne ytterligare två gånger och svarat på nya frågeställningar, säger Hans Kullin.

Han följer fortfarande tråden noga, men har valt att inte lägga sig i mer.

– Nu handlar inte diskussionen om Coop längre, utan det är mest folk som kritiserar varandra. Vi följer utvecklingen och har ett ansvar för att ta bort inlägg som är kränkande mot andra. Det blir väl grova ord emellanåt.

Hans Kullin tillträdde som sociala medier-ansvarig på Coop i september.

– Det är intressant att vara med om en sådan här storm och se hur enormt snabbt det sprids viralt. Kritiken spreds snabbt från Facebook till Twitter och andra plattformar, och alla kräver svar från oss. Diskussionen förs på många olika platser, och det är tydligt hur viktigt det är med täta samarbeten internt mellan olika delar av organisationen.

Hur har ni lyckats i hanteringen av kritikstormen?

– Jag tycker att vi har lyckats hålla ihop det, vilket är en utmaning i en så här stor organisation. Eftersom allt går så fort behövs det snabba beslutsvägar så att vi kan reagera direkt.

Den aktuella reklamfilmen har slutat att visas i tv, där filmerna rullar en vecka i taget, men ligger fortfarande kvar i Coops Youtube-kanal. Även där med många kritiska inlägg.

Kommer kritiken leda till några egna initiativ från Coop?

– Vi kommer ta lärdomar av diskussionen, men det är för tidigt än att säga var det landar. Det är viktigt för oss som medlemsäga att lyssna på kunderna och ta till oss av deras kritik, både positiv och negativ, och föra den vidare in i organisationen och till dem som producerar reklamfilmerna.

Läs också:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.