Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”Vi har utbildat 1000 chefer i kommunikation”

Publicerad: 14 Juni 2010, 11:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:47

Stockholms Stad kammar hem Stora Informationspriset. Stadsdirektör Irene Svenonius berättar hur hon vill få stadens alla chefer med sig i kommunikationsarbetet.


Ämnen i artikeln:

Stockholms Stad

Med start i dag hålls den internationella pr-konferensen World public relations forum i Stockholm. Talar gör bland annat Carl Bildt, Brian Solis, Klaus Schwab, Anne Gregory och Peje Emilsson.

Ikväll är det också dags för utdelningen av Sveriges Informationsförenings pris Stora informationspriset – som i år tilldelas Stockholms Stad.

Stadsdirektör Irene Svenonius tar ikväll emot utmärkelsen.

– Det känns oerhört roligt och är ett kvitto på att vårt arbete med att integrera kommunikation i hela vår organisation har fungerat, säger hon till Dagensmedia.se.

Bland annat har Stockholms Stad arbetat hårt med att utbilda chefer på olika nivåer i kommunikation.

Irene Svenonius betonar vikten av god internkommunikation.

– Kommunikationen är ett ansvar för chefer på alla nivåer i vår organisation. Vi mäter hur medarbetarna uppfattar sina chefer i kommunikationsfrågor och har med detta som grund utbildat omkring 1 000 chefer.

Kommunikationen är också ett viktigt verktyg för att Stockholms Stad ska lyckas förverkliga sin långsiktiga plan ”Vision 2030 – Ett Stockholm i världsklass”. Irene Svenonius är också ytterst ansvarig för dialogen med Stockholms alla medborgare.

– Vi måste berätta för medborgarna vad de kan förvänta sig av vår organisation. Vår kommunikation ska även underlätta i deras vardag och kunna ge svar på alla de frågor som medborgarna har.

 

Juryns motivering lyder:

”Med sin vision som riktmärke arbetar Stockholms stad på ett genomtänkt, systematiskt och konsekvent sätt för att förverkliga Vision 2030 – Ett Stockholm i världsklass.  Stockholms stads målmedvetna satsning på att skapa den kommunikativa organisationen tar sin utgångspunkt i stadens mål som är direkt vägledande för den strategiska kommunikationen. Både chefer och medarbetare involveras i organisationens verksamhetsplanering på ett systematiskt och genomtänkt sätt och det framgår tydligt i all chefutbildning vilka krav organisationen ställer på sina ledare när det gäller kommunikativt ledarskap. Stockholms stad har via ett väl genomtänkt kommunikationssystem på alla nivåer skapat förutsättningarna för att nå vision 2030 – Ett Stockholm i världsklass.”

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Stockholms Stad

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.