”Vi fick inte vara med”

Electrolux – ett av Sveriges största företag – stängdes ute från Almedalens officiella program.

Electrolux kallar sig för ”en av världens ledande tillverkare av hushållsprodukter och proffessionella kök” och har därför ett hjärta som klappar lite extra för mat.

Inför Almedalsveckan har bolaget tagit fram ”Gratisätarrapporten”, som kartlägger mattrenderna i Almedalen – gratisätarnas mecka.

Men när Electrolux ville hålla ett seminarium för att lansera rapporten tog det stopp.

– Det visade sig att vi inte fick vara med i det officiella programmet, säger Mattias Rådström, nordisk pr-chef för Electrolux.

Rapporten hade inte tillräckligt tydlig samhällskoppling, enligt arrangören Region Gotland.

Något som Electrolux inte håller med om.

– Konsumtion och mat är väl jätterelaterat till samhället. Men det är inget att hänga läpp över. Det blev bra ändå, säger Erik Zsiga, presschef på Electrolux.

Mattias Rådström fyller i.

– Vi är inte ledsna. Vi kan prata med journalister och andra om rapporten här på plats och den här (det kylskåp som Electroluxduon släpar med sig överallt) är en konversationsskapare av guds nåde. Vår strategi är att vara mobila och vi har pratat med hundratals människor om den här rapporten.

Och hur äts det gratis i Almedalen?

– På många sätt som det äts i samhället i övrigt. Men det är några trender som inte har kommit hit. Till exempel är kockarna inte så synliga här som de är på många andra ställen i samhället.

Lokalproducerat och närodlat är starka mattrender i Almdalen, enligt rapporten.

Erik Zsiga menar dock att företag borde använda mat för att förlänga och förstärka den berättelse som ens arrangemang är uppbyggt kring.

– Almedalen handlar just om berättelser, men det är inte så många som genom den mat de serverar fortsätter berättelsen för att få ut det man vill ha sagt.

– Det är fortfarande väldigt mycket wraps och kaffe, fyller Mattias Rådström i.

Du kan läsa hela rapporten genom att klicka på länken i högerspalten.

Om Gratisäterrapporten

Rapporten grundar sig på intervjuer med följande Almedalsarrangörer:

Almega, Byggnads, Företagarna, Hill&Knowlton, Kommunal, LO, LRF, Naturskyddsföreningen, Prime PR, Rädda Barnen, SACO, Stockholms Handelskammare, Svenskt Näringsliv, Teknikföretagen, Timbro, Utsikt Event, Westander, Världsnaturfonden, Vårdförbundet.

Erik Wisterberg

Publicerad 2011-07-06 13.42Uppdaterad 2015-12-06 15.05

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: