Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Veckans snackis: Onoffs konkurs

Hemelektronikbranschen sattes i fokus efter Onoffs konkurs tidigare i veckan. Dagensmedia.se tog reda på hur snacket gick i sociala medier.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Juli 2011, 06:29
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:04

Ämnen i artikeln:

MediapilotOnoff

Dagensmedia.se låter varje vecka undersöka hur snacket kring ett aktuellt ämne går i sociala medier. Mediapilot står för analysen.

De traditionella medierna lade fram för allt vikt vid Onoffs anställda och vad som kommer att hända med dem efter konkursen. Dessutom rapporterade man om att konsumenterna är vinnare i detta ”chicken race” på hemelektronikmarknaden, visar Mediapilots ananlys.

På Twitter valde användarna att främst sprida information om konkursrean.

– En annan väl spridd tweet kritiserar förslaget om att staten borde köpa upp Saab, och nu när Onoff gått i konkurs ställer man sarkastiskt frågan om staten borde köpa upp även denna kedja, säger Agnes Osborne, analytiker på Mediapilot, i en kommentar till analysen.

Onoffs konkurrent Expert valde att använda Twitter för att erbjuda sina tjänster till de som drabbats av Onoffs konkurs.

– Här har vi ett tydligt bevis på att luckan som Onoff lämnar efter sig fort kommer att fyllas av konkurrenterna. Det kanske också är ett tecken på den desperation som börjar synas inom branschen.

Och nu undrar man vilken kedja som står på tur.

– Bloggarna är föga förvånade över förloppet, och alla ger sin input om vilket företag som står stabilast och åsikterna skiljer sig rätt mycket från varandra. Det verkar som att man bara gått och väntat på att detta ska hända.

Statistik Onoff

Antal tweets: >250 senaste dygnet

Antal artiklar: Cirka 700

Antal bloggposter: Cirka 262

Ämnen i artikeln:

MediapilotOnoff

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.