Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Vårt varumärke har tagit skada"

Publicerad: 8 December 2010, 05:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

SJ:s kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren om krishanteringen - och hur hon ska reparera varumärket.


Ämnen i artikeln:

SJ

Under de senaste veckorna har SJ haft stora problem med förseningar och stillastående tåg. Missnöjet har varit stort och man kan konstatera att förtroendet för varumärket har sänkts.

- Det här året har inte varit bra för järnvägar och SJ. Vårt anseende har sjunkit och varumärket har skadats, säger Elisabeth Lindgren, direktör strategisk kommunikation på SJ.

För att bygga upp sitt förtroende har SJ sedan en längre tid tillbaka haft ett åtgärdsprogram som innehåller bland annat förbättringar av tåg och bättre information till kunderna.

- Det är ett långt projekt att få upp förtroendet igen och det bästa sättet är att motsvara de krav resenärerna har på kvalitén. Vi måste hålla måttet, det är absolut avgörande, säger Elisabeth Lindgren.

SJ har arbetat mycket med information till resenärerna under de senaste problematiska veckorna. Man har i större omfattning kunnat informera via sms, lagt ut information på hemsidan samt arbetat med trafikverket för att bli bättre på utrop och uppdatera skyltarna enligt Elisabeth Lindgren.

- Men problemen har också haft sådana effekter att vi inte kunnat informera som vi vill. Vi kan bara bli bättre på att nå ut med information, säger hon.

Under vintern har SJ inte haft någon speciell marknadsföring eller speciella kampanjer.

- Vi har det vanliga, det som flyter kontinuerligt, som beskriver våra produkter men inga större projekt. Vi jobbar istället med de som arbetar ombord tågen och hur vi bemöter våra kunder, säger Elisabeth Lindgren.

Har ni ställt in några kampanjer på grund av de problem ni haft?

- Nej, inte hittills.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi

Ämnen i artikeln:

SJ

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.