Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Våga ta ett steg tillbaka”

Publicerad: 27 Januari 2012, 09:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:35

Vad gör man när kriskommunikationsplanerna inte fungerar och haveriet är ett faktum trots idog medieträning? Lösningen, enligt Jeanette Fors-Andrée, är att våga bryta invanda mönster.


Ämnen i artikeln:

Hill Knowlton

Sju års forskning ligger bakom boken ”Modern kriskommunikation – Din guide för framgångsrik kommunikation i krissituationer!”

Författare är Jeanette Fors-Andrée, konsult på Hill+Knowlton Strategies.

– Vad jag har sett är att många företagsledare följer ett naturligt beteende och tror att de agerar rätt bara för att de har en krisplan och har genomgått medieträning. Jag vill skapa förståelse för ett effektivare sätt att kommunicera, säger Jeanette Fors-Andrée.

Så, hur kommunicerar man effektivare då?

– Genom att bryta sitt invanda beteende, ta ett steg tillbaka och ställa sig frågan varför man inte får rätt resultat tros kriskommunikationsplaner och medieträning. Det finns en utbredd och felaktig föreställning av vad effektiv kriskommunikation är, och den måste man förändra innan man ställer sig framför tv-kamerorna.

Ge ett exempel på vad det är man måste förändra.

– En av de vanligaste föreställningarna är att man måste ha alla fakta innan man uttalar sig. Då blir det ofta så att man samlar fakta och utreder medan andra är ute och kommunicerar och sätter den allmänna bilden.

Måste man inte ha på fötterna då, innan man uttalar sig?

– Absolut men istället för att inte säga något kan man bekräfta problemet och säga att man återkommer så snart man vet mer. Man ska kommunicera, hela tiden, oavsett hur mycket fakta man har.

Sett till förra årets kriser, vilka skötte sig bra?

– McDonalds har tagit till sig den här attitydförändringen. De har förstått att kriskommunikation är något helt annorlunda nu än innan de sociala medierna fanns. Jag tänker på krisen då det var skriverier om arbetsförhållanden, cheferna gömde sig inte, de öppna upp alla sina kanaler och vd:n satt och chattade med allmänheten.

Vilka skötte sig sämre?

– Ola Lindholm och kungen. Ingen av dem steg fram och kommunicerade, än i dag har de inte gjort det, vilket gör att de flesta redan har bildat sig en uppfattning om vad som hände från vad andra har sagt.

Vad är det viktigaste du vill få sagt med din bok?

– Att man måste få till ett nytt perspektiv på kriskommunikation. Att det finns en anledning till att kriskommunikationen inte fungerar och att man måste ta ett steg tillbaka för att se varför.   

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Hill Knowlton

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.