Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

United Minds skrotar väljarbarometern

Publicerad: 10 Mars 2015, 07:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Affären för dålig – prispressen gör att United Minds lägger ned sin väljarbarometer.


Ämnen i artikeln:

United minds

Efter valet 2014 lämnade United Minds opinionschef Carl Melin företaget, för att istället gå till Systembolaget. Aftonbladet, som under många år använt United Minds väljarbarometer för att kartlägga opinionsläget i Sverige, lanserade i fjol undersökningen ”Sverige tycker” som görs i samarbete med undersökningsföretaget Inizio.

Den senaste väljarbarometern från United Minds publicerades strax innan valet. Nu kommer beskedet från United Minds att väljarbarometern skrotas.

United Minds avslutar samtidigt sitt medlemskap i undersökningsbranschens förening SMIF.

– Möjligheten att skapa affärer kring väljarbarometern har blivit sämre med åren. För oss är detta ett beslut som går i linje med vilket företag vi vill vara och är, säger Kerem Yazgan, vd för United Minds, till Dagens Media.

Den stenhårda konkurrensen, där allt fler aktörer erbjuder opinionsundersökningar via webbpaneler, är ett underliggande skäl. United Minds vill även nischa sig hårdare som ett analys- och strategibolag, snarare än ett undersökningsföretag.

– Vi är väldigt stolta över vår väljarbarometer, som inför valet var den bästa av alla, men vi ser inte längre ett behov av att ha en öppen väljarbarometer. Marknaden är hårt prispressad och där finns många nya aktörer, Inizio är ett exempel.

Är det Aftonbladets beslut att skapa en egen panel tillsammans med Inizio som gör att ni skrotar väljarbarometern?

– Vi har haft en dialog med Aftonbladet under hela den här perioden. Trots att väljarbarometern var bäst ville vi inte fortsätta med den som den var. Vi tycker inte att siffror och staplar över hur stora partierna är inte räcker längre utan vi vill ge mer analys till våra kunder. Aftonbladet valde att gå vidare på ett annat sätt.

United Minds ska dock fortsätta med opinionsundersökningar ”som analysverktyg” samt ”analysera väljaropinionen för kunder”. United Minds väljer samtidigt att släppa den historiska rådatan till väljarbarometern fri genom initiativet Open opinion.

United Minds är ett dotterbolag till Prime, som under 2014 köptes upp av den globala pr-koncernen Weber Shandwick.

LÄS ÄVEN:

Prenumernant? Läs Dagens Medias artikel om undersökningsföretagens stora problem med bortfall:

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

United minds

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev