Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Unicefs film snarlik Läkare utan gränsers – "Lite märkligt"

Publicerad: 26 April 2013, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

Unicefs reklamfilm mot Facebook-"likes" anses efterlikna danska Läkare utan gränsers film.


En Dagens Media-läsare som såg Unicefs senaste reklamfilm fick en deja vu-känsla.

Personen märkte att filmen var väldigt lik den som gjorts för danska Läkare utan gränser, och tyckte det var "lite märkligt".

De båda filmernas fokus ligger på att "likes" på Facebook inte har någon egentlig verkan.

Den danska filmen visar en man som opereras, och tröstas med att Läkare utan gränser har 47 000 "likes" på sin Facebooksida. Sedan visas en text där det står att goda intentioner inte räddar liv.

I Unicefs film berättar 10-åriga Rahim om hur han oroar sig för att bli sjuk, precis som sin mamma. Sedan står det att "likes" inte räddar liv.

Bakom Unicefs kampanj står byrån Forsman & Bodenfors, där Daniel Smedfors är projektledare.

Han berättar att han inte sett Läkare utan gränsers film innan Dagens Media kontaktar honom.

– Jag kan ju förstå att man tycker det är märkligt, men det är en arbetsmetod som vi inte använder. Det är inte långsiktigt uthållig plan, säger Daniel Smedfors till Dagens Media.

Kan du se varför den kan uppfattas som kopierad?

– Jag skulle säga att om man tror det så tror man väldigt kortsiktigt om våra metoder. Med plagierat material hade det varit dödsstraff.

Daniel Smedfors menar att liknelsen understryker att det finns ett universellt problem vad gäller enkelheten att stödja en sak med en knapptryckning.

Se de två filmerna nedan.

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/2_M0SDk3ZaM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/6gVCLeYAj3E" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.