Unibets kampanj får fötter

Sedan starten av fotbolls-EM har hatkommentarerna flödat. Nu får näthatarna svar på tal – med hjälp av en Unibetannons.

Efter att hatet mot damfotboll diskuterats vitt och brett har spelbolaget Unibets helsidesannons i Sportbladet fått viral spridning.

Annonsen visar det svenska herr- respektive damlandslagets medaljframgångar under de senaste 30 åren.

– Idén är att visa att de svenska damerna de facto rönt flera framgångar än herrarna, säger Jonas Nilsson, pr-chef på Unibet till Dagens Media.

Bilden på annonsen har bland annat retweetats över 2 300 gånger via fotbollsspelaren Filippa Angeldahls twitterkonto och bilden har delats över 1 300 gånger via Ida Qvarnströms privata Facebooksida. Även Tyreö FF:s har delat bilden på sin Facebooksida, med över 100 likes på sin bild.

– Vi är såklart jätteglada att den uppmärksammas i andra sammanhang än de rent kommersiella, säger Jonas Nilsson.

För utformningen av annonsen står reklambyrån Folket Sthlm.

Helen Preutz

Publicerad 2013-07-12 13.56Uppdaterad 2015-12-06 13.40

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: