Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Unibets kampanj får fötter

Sedan starten av fotbolls-EM har hatkommentarerna flödat. Nu får näthatarna svar på tal – med hjälp av en Unibetannons.


Publicerad 2013-07-12 13:56
Uppdaterad 2015-12-06 13:40

Ämnen i artikeln:

Fotbolls-EM

Dela artikeln:

Efter att hatet mot damfotboll diskuterats vitt och brett har spelbolaget Unibets helsidesannons i Sportbladet fått viral spridning.

Annonsen visar det svenska herr- respektive damlandslagets medaljframgångar under de senaste 30 åren.

– Idén är att visa att de svenska damerna de facto rönt flera framgångar än herrarna, säger Jonas Nilsson, pr-chef på Unibet till Dagens Media.

Bilden på annonsen har bland annat retweetats över 2 300 gånger via fotbollsspelaren Filippa Angeldahls twitterkonto och bilden har delats över 1 300 gånger via Ida Qvarnströms privata Facebooksida. Även Tyreö FF:s har delat bilden på sin Facebooksida, med över 100 likes på sin bild.

– Vi är såklart jätteglada att den uppmärksammas i andra sammanhang än de rent kommersiella, säger Jonas Nilsson.

För utformningen av annonsen står reklambyrån Folket Sthlm.

Helen Preutz

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.