Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Unibet tar in chef för public affairs

Spelbolaget Unibet anställer en chef för public affairs som ska jobba med ”kompetensspridning och förbereda för framtida regleringssamtal”.


Publicerad 2013-09-13 05:18
Uppdaterad 2015-12-06 13:34

Ämnen i artikeln:

Unibet

Dela artikeln:

Det blir Peter Alling, som närmast kommer från Lotteriinspektionen, som får ansvaret för de nordiska marknaderna.

Som Dagens Media tidigare har berättat föreslog Alliansen förra året att inrätta ett licenssystem för spel online, liknande det system som redan finns i Danmark. Det skulle innebära att svenska medier öppnas upp för annonsering från utländska spelbolag, vilket ger intäkter för medierna och även större möjligheter för de utländska spelbolagen att konkurrera med Svenska Spel.

Det är alltså denna reglering som Peter Alling ska jobba med på Unibet.

– Spelmarknaden är en bransch som sysselsätter många olika kompetenser och vi ligger långt fram i den tekniska utvecklingen. Vi vet hur spel och spelreglering påverkar olika intressen och vår erfarenhet är att statliga monopol inte är den bästa lösningen, säger Henrik Tjärnström, vd för Unibet, i ett pressmeddelande.

– Vi har varit delaktiga i flera omregleringar inom EU och förstår svårigheterna. Med Peter hos oss skapar vi ännu bättre förutsättningar för goda relationer och relevanta samtal med olika parter.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.