Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Ullmans reklamkupp – köper konkurrenternas namn på Google

Publicerad: 15 Mars 2013, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:52

Ullman PR åker digital snålskjuts på konkurrenternas varumärken.


Ämnen i artikeln:

Ullman PRPatrik Westander

Ullman PR kallar sig "en påhittig mindre byrå men med stora kunder". Tidigare påhitt för att marknadsföra byrån har bland annat bestått av Harald Ullmans porträtt tryckt på sina medarbetares bröst och en provokativ festinbjudan.

Nu kommer ett nytt grepp från Ullman PR. Byrån har köpt upp sina konkurrenters namn i Google Adwords.

Söker man på "Westander" eller "Gullers Grupp" i mobilen dyker en sponsrad länk från Ullman PR upp.

När dagensmedia.se når Patrik Westander, vd för Westander, brister han ut i ett högljutt skratt.

– Hahaha. Det är trevligt att Ullman PR har upptäckt att det är många som googlar på Westander. Och det är ju helt i linje med vår affärsidé att hjälpa andra att synas, så det bjuder vi gärna Harald Ullman på, säger han till dagensmedia.se.

Även Annika Sjöberg, vd för Gullers Grupp, förvånas över tilltaget.

– Jaha, där ser man, säger hon och fortsätter:

– Jag tycker att var byrå bör bygga sitt eget varumärke och leva på det. Men om man söker på Gullers Grupp och istället hamnar hos Ullman PR tror jag att man söker en gång till.

Annika Sjöberg ska nu varsko Gullers Grupps digitalt ansvarige för att undersöka saken.

 – Men jag är inte direkt skakad. Jag tror att Gullers Grupp har ett bra mycket starkare varumärke än vad Ullman PR har, säger hon.

I höstas berättade dagensmedia.se att Ullman PR skulle utmana de större byråerna genom att använda Adwords i sitt pr-arbete. En dedikerad projektledare anställdes för offensiven.

– Vi kan se till att våra kunder hamnar högst upp på Google för att nå ut med sina budskap, precis vid rätt tillfälle, sade hon då till dagensmedia.se.

När dagensmedia.se når projektledaren i dag är hon osäker på varför Ullman PR dyker upp som sponsrad länk när man söker på konkurrenternas namn.

Harald Ullman, vd för Ullman PR, försvarar tilltaget.

– Vi jobbar en del med Adwords och vill tala om att det är ett bra verktyg att använda i pr-arbete, säger han.

Du tycker inte att ni åker snålskjuts?

– Vi åker inte snålskjuts på någon, men de är stora och mer kända än vad vi är. Vi vill tala om att vi finns. Vi små måste också få en chans att synas.

Metoden att köpa sina konkurrenters namn ses av vissa som ett kontroversiellt och fult grepp. Nyligen drog eljämförelsesajten Elskling.se konkurrenten Kundkraft inför Marknadsdomstolen då Kundkraft köpt sökordet "Elskling".

Marknadsdomstolen slog dock i slutet av 2012 fast att det inte är "oförenligt med god markandsföringssed" att göra så.

– Vi håller oss inom de regler som finns, säger Harald Ullman.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Ullman PRPatrik Westander

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev