Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Ullman: "Fler vill äta lunch med mig nu"

Publicerad: 15 November 2011, 11:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:50

Efter dagensmedia.ses avslöjande om att den sexbrottsmisstänkte Wikileaks-grundaren Julian Assange anlitat Ullman PR har Harald Ullman mötts av hård kritik – bland annat på SvD:s debattsida. Harald Ullman själv ger inte mycket för kritiken.


Det var i fredags som dagensmedia.se kunde avslöja att Julian Assange, som nyligen fick beskedet att han ska utlämnas till Sverige där han ska åtalas för sexbrott, har anlitat pr-byrån Ullman PR.

Sedan dess har uppdraget blivit orsak för flera heta diskussioner i de sociala medierna. Harald Ullman har också fått kritik på Svenska Dagbladets debattsida där Pontus Nyström, styrelseledamot i Svenska PR företagen och vd på Brand PR, så sent som i dag gick till till angrepp.

– Att blanda in pr-konsulter i ett rättsfall är ett direkt hot mot rättssäkerheten. Därför vädjar jag till den pr-konsult som nu åtagit sig uppdraget att släppa det. Dels för att de två kvinnorna ska kunna få en rättvis prövning av sitt fall, men framförallt för att stävja en mycket obehaglig trend i svensk rättsprövning, skriver Pontus Nyström.

Kritiken är dock inget som Harald Ullman fäster någon stor vikt vid.

– Pontus Nyström pratar i nattmössan. Han har ingen koll. Det han säger är helt fel, säger Harald Ullman till dagensmedia.se.

Harald Ullman får stöd av Richard Yams, seniorkonsult på byrån Agera PR, som har skrivit en replik till Pontus Nyström.

– Även Julian Assange förtjänar pr-stöd. Den som friats i domstol men ändå "dömts" i medier får ofta leva med en obehaglig skyldig-stämpel resten av sitt liv. Därför är det otroligt viktigt att offentliga personer också ges möjligheter att berätta sin version av det inträffade och för att göra detta behöver man ofta stöd, skriver han bland annat.

För Harald Ullman själv, som bland annat var inblandad i den så kallade HSB-skandalen på 90-talet, då TV4-journalisten Bim Enström skuggades av en privatdetektiv, innebär den nya kunden att han återigen är föremål för mediernas intresse.

– Det är ett enormt intresse från utländska medier och alla viktiga medier i Sverige ringer och ställer frågor.

Vad ställer de för frågor?

– De frågar när han kommer och om han kommer överklaga. Frågor som jag inte kan svara på. Det ringer väl också för att de vill etablera en kontakt med Ullman PR.

Vad betyder det här uppdraget för er?

– Det är en bra fråga. Men det är klart, vi kommer i hetluften och att en världskändis väljer oss som pr-byrå betyder att de tycker vi är duktiga. Det är en stor fördel. Oberoende av vad man nu tycker om Julian Assange och Wikileaks.

Harald Ullman berättar att Julian Assange hade gjort rejält med research innan han valde Ullman PR.

– Vad jag förstår så valde han med stor noggrannhet och han visste väldigt mycket om Ullman PR och om mig.

Vilken typ av research har han gjort?

– Jag vet inte riktigt, men det är förvånansvärt mycket. Jag hörde också av mina kontakter att företrädare för Assange har frågat hur jag arbetar.

Den hårda kritik, som av Harald Ullman kallats för "smutskastning", tar han med en klackspark.

– Det är alltid kul att vara ett hett byte. Nu är det fler i medievärlden som ringer och vill äta lunch med mig. Oftast är det tvärtom och det är ju inte helt fel.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.