Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Tv-stjärnorna fick gratis ingrepp – mot bloggreklam

Publicerad: 28 Mars 2012, 13:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Sprutinjektioner, filler-behandlingar och smink. Det fick deltagarna i Kanal 5:s dokusåpa "Djungelns drottning" gratis av den kontroversiella "skönhetskliniken" Adam och Eva. Motprestationen – att göra reklam för kliniken i sina bloggar.


I måndags kunde dagensmedia.se berätta om hur den kontroversiella "skönhetskliniken" Adam och Eva bjudit flera bloggare på gratis filler-behandlingar. Behandlingar som kan kosta allt från 2000 - 6000 kronor.

I dag kan dagensmedia.se berätta ytterligare detaljer om upplägget. Samtliga bloggare som bjöds in till kliniken medverkar i Kanal 5-programmet "Djungelns drottning".

En av bloggarna – som också är med i dokusåpan – berättar för dagensmedia.se:

– Vi var där allihopa och fick i princip göra vad vi ville gratis. Vi fick göra injektioner i läppar, kinder och plocka vilket smink vi ville och så där. De var väldigt generösa, säger hon till dagensmedia.se.

Själv fick hon ett par turkosa linser och en liten filler-behandling i överläppen. I måndags publicerade hon också ett bloginlägg om händelsen:

"Natalie är verkligen så duktig och är det någonstans ni ska gå och fixa och trixa så är det dit! Hon är bäst på att spruta och alla vi tjejer blev såå fina", skriver hon i bloggen.

En annan deltagare skriver:

"Mina kära läsare som är sugna på behandlingar och befinner er i sthlms trakterna rekomenderar jag er att besöka adam&eva Natalie som jobbar där är verkligen duktig och vet vad hon gör, vill ni se resultatet så får ni gå in på de andra tjejernas bloggar!"

Och det var ingen tvekan om vad kliniken ville ha för motprestation, berättar deltagaren som dagensmedia.se talat med.

– Jag vill inte säga något som är dåligt, men anledningen till att vi var där var för att göra reklam för Adam och Eva. Natali (skönhetsklinikens vd, reds anm.) känner att hon behöver få in fler kunder och vi som deltar i "Djungels drottning" har fått ganska uppmärksammade bloggar. Därför vänder hon sig till oss, säger hon och fortsätter:

– Jag vet inte om var är ett villkor, men de ville ju så klart att vi skulle blogga eftersom de var schyssta mot oss. Det var inget avtal, men om vi inte bloggade skulle det nog bli lite konstigt.

Fick ni någon information om eventuella biverkningar?

– Nej inte direkt, men hon frågade om vi mådde dåligt eller hade druckit koffein och så. Hon verkade inte oseriös men det var lite konstig stämning.

Vad tycker du om att Adam & Eva Kliniken använder unga bloggare för att marknadsföra skönhetsingrepp?

–  Det är tragiskt och tråkigt. Jag känner en bloggare som tog den första sprutan i ansiktet när hon var 18 år. Hon får mycket gratis och bloggar ofta om sina ingrepp. I dag är hennes blogg jättestor och hon har många läsare som bara är i femtonårsåldern. Allt handlar om pengar.

Deltagaren berättar vidare att hon fick inbjudan på Facebook, via en annan av deltagarna.

Dan Panas, presschef på Kanal 5, säger att han inte känner till erbjudandet.

– Det har i alla fall inte skett i vår eller i produktionsbolaget Eyeworks regi, säger han.

Dagensmedia.se har sökt Adam och Eva Klinikens vd Natali Strandman. Hon vill dock inte ge några intervjuer i dagsläget. Istället hänvisar hon till Peter Josefsson, som ansvarar för säkerheten på kliniken.

Han tycker inte att det är något konstigt att unga tjejer erbjuds gratis behandlingar för att blogga om ingreppen.

– Det handlar inte om att hitta nya kunder. Bloggarna kommer till oss att få en upplevelse som de kan skriva om, precis som recensenter gör i vanliga tidningar, säger han till dagensmedia.se och fortsätter:

– Vi säger också till dem att de måste blogga om ingreppen för att de inte bara ska komma hit och få gratis behandlingar. Det är en affärsuppgörelse.

Den här intervjun vill vi gärna göra med Natali, varför kan hon inte ställa upp?

– Natali är fullbokad med med behandlingar och har inte tid att medverka.

Martin Schori

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.