TT:s ”finrum” för pressmeddelanden kritiseras – formuleringar ses över

2016-01-20 11:49 Erik Wisterberg  

TT vill få marknadschefer att öppna plånboken – och marknadsför sin pressmeddelandetjänst som nyhetsbyråns ”finrum”. Nu kritiseras TT av journalister och pr-experter.

– Vissa tror att man kan köpa sig in på TT, så är det naturligtvis inte, säger marknadschefen Sara Perers.

”Vi har spridit våra nyheter i snart 100 år. Nu kan vi även sprida dina. Med vår nya tjänst Via TT skapar du enkelt dina pressmeddelanden. Sedan ser vi till att dina nyheter hamnar i det flöde som journalisterna hämtar sina nyheter ifrån.”

Så lyder säljtexten till TT:s ”finrummet”. Sajten är en del i TT:s kampanj som ska sälja in nyhetsbyråns pressmeddelandetjänst – något som nu upprör journalister.

”Vad menar ni med ’finrummet’? Vad ska det tolkas som", twittrar Christian Gillinger, chef för sociala medier på Sveriges Radio.

Han skriver också: ”Har TT nyhetsbyrån bestämt sig för att sälja reklamsyften? Jag förstår inte".

”Ska TT bli pr-byrå?”, frågar sig en annan twittrare.

Pr-experten Brit Stakston kallar finrummet för en ”osund exponering av varumärket TT” och journalisten Lisa Magnusson frågar rakt ut vad TT "håller på med".

Det handlar bråket om

I själva verket är själva nyheten om att nyhetsbyrån TT skulle inleda en offensiv för att tjäna pengar på att distribuera pressmeddelanden gammal. Dagens Media berättade om planerna redan 2014. Tjänsten heter inte ens ”finrummet”, utan kallas för ”Via TT”.

Däremot har TT med hjälp av reklambyrån Le Bureau sedan en dryg månad tillbaka valt att marknadsföra pressmeddelandetjänsten med kampanjen ”finrummet”.

– Finrummet är en kampanj för tjänsten som riktar sig mot marknadschefer, informationschefer och byråer, säger Sara Perers, marknadschef på TT, till Dagens Media.

Att marknadsföra pressmeddelandetjänsten som ”finrummet” kan för vissa antyda att resten av TT:s material – det redaktionella – är sämre. Sara Perers menar dock det enbart handlar om att marknadsförare genom ”Via TT” kan trycka ut sina pressmeddelanden rakt in i de redaktionella systemen hos landets redaktioner.

– Vi ser att vissa journalister som inte känt till att vi distribuerar pressmeddelanden tror att man kan köpa sig in på TT, så är det naturligtvis inte. Kampanjen ska visa att man via vårt system kan skicka sina pressmeddelanden via vår lina till Sveriges redaktionella system. Det är en fördel med vårt system jämfört med konkurrenternas som reklambyrån leker med i kampanjen, säger Sara Perers.

Ser över kampanjens formuleringar

Efter kritiken, som främst har kommit via sociala medier, har TT dock valt att be reklambyrån att se över samtliga formuleringar.

– Vi har bett vår byrå att se över om det är någon formulering som kan misstolkas.

Sara Perers uppger att TT har erbjudit liknande tjänster om många år, men då i samarbete med aktörer som Cision och Mynewsdesk.

I och med lanseringen av ”Via TT” stängdes konkurrenterna ute från direktlinan till Sveriges redaktioner. För TT är det ett sätt att kapitalisera på sin position som leverantör av material till i stort sett samtliga stora nyhetsredaktioner i Sverige.

TT, grundat 1921, har höga krav på korrekthet och neutralitet i sin redaktionella bevakning.

Sara Perers poängterar att materialet från ”Via TT” hela tiden tydligt särskiljs från det redaktionella materialet.

– Det är otroligt noga uppmärkt, säger hon.

Tycker du att formuleringen ”finrummet” är olycklig med tanke på diskussionen som har uppstått?

– Nej det tycker jag inte. De som diskuterar nu är mestadels journalister, inte de som ska använda sig av "Via TT" och som kommer att köpa den tjänsten.  

Varför marknadsför ni pressmeddelandetjänsten som ”finrummet”?

– För marknads- och informationschefer är detta ett sätt att komma in de redaktionella systemen. Vi vill att de ska se detta som ett finrum – men vi garanterar ingen publicitet.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt