Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Trots avslöjandet – Aftonbladet forstätter att jobba med United Minds

Publicerad: 21 December 2010, 06:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Aftonbladet fortsätter att anlita United Minds för opinionsundersökningar. Trots att tidningen själv pekat ut chefen Carl Melin i Prime-nätverket som skulle styra Socialdemokraternas politik.


Ämnen i artikeln:

PrimeSocialdemokraternaAftonbladet

Aftonbladet har i en serie artiklar avslöjat pr-byrån Primes uppdrag för Svenskt Näringsliv.

Målet ska vara att styra Socialdemokraternas politik åt höger – vilket Svenskt Näringsliv betalat över 4 miljoner kronor för.

En av de Prime-medarbetare som pekas ut i nätverket av forna (S)-medarbetare är Carl Melin, opinionschef för Primes dotterbolag United Minds.

Enligt Aftonbladets artiklar skulle han bland annat ”snabbt efter valet skriva en artikel om varför (S) förlorar på tillväxtkritisk politik”.

Aftonbladet har dock fortsatt förtroende för United Minds och Carl Melin som levarantör av opinionssiffror till tidningen.

– Jag kan förstå att detta uppfattas som besvärande. Men som alla medieföretag har vi affärsförbindelser och vad vi skriver påverkar inte dessa, säger Lena Mellin, chef samhällschef och ställföreträdande ansvarig utgivare för Aftonbladet.

I dag publicerar Aftonbladet en väljarbarometer som visar att Alliansen skulle få egen majoritet om det var val i dag, samt att socialdemokraternas kräftgång fortsätter. Carl Melin citeras som ”opinionschef på United Minds”.

– Jag tycker att Carl Melin är väldigt duktig och hoppas att det inte finns grund att ifrågasätta hans arbete för oss, säger Lena Melin.

Är det inte Primes och Carl Melins arbete för Svenskt Näringsliv problematiskt för ert samarbete?

– Jag vet inte om specifikt han har uppdrag för Svenskt Näringsliv, men hans arbetsgivare har det och han har uppenbarligen ingått i det.

– Men vi anlitar United Minds för väljarbarometern. Där har jag ingen anledning att ifrågasätta hans uppförande.

Sedan i juni 2010 är Carl Melin omnämnd i 28 artiklar i Aftonbladet, i flertalet analyserar han resultaten från Unidet Minds och Aftonbladets väljarbarometer.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.