Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

"Tror inte det kommer rasa in massa nya uppdragsgivare"

Publicerad: 27 November 2017, 15:17
Uppdaterad: 27 November 2017, 15:17

Peter Larsson är vd och projektledare för pr-byrån Ord & Bild. Foto: Ord & Bild

Den värmländska pr-byrån Ord & Bild kammade hem två priser i årets Spinngala. ”Det var en stark idé som kom fram och flög iväg”, säger Peter Jansson Ling, vd på Ord & Bild.


Ämnen i artikeln:

Spinn

Tillsammans med kunden Fotografiska vann pr-byrån Ord & Bild, med bidraget ”Det ojämställda priset”, guld i kategorierna Bästa pr-kampanj och Årets konsumentkampanj, under årets Spinngala. Byrån har tidigare även prisats av undersökningsföretaget Regi och utsetts till Årets byrå 2017.

Fotografiska och Ord & Bild har samarbetat under åtta års tid, och Peter Jansson Ling, vd på Ord & Bild, tror att det är just deras nära relation som gör de så framgångsrika.

– Själva jobbet gick snabbt. Vi gjorde det på ett och ett halvt dygn efter att vi fått uppdraget av Fotografiska, där idén var att göra något inför internationella kvinnodagen, säger han till Dagens Media.

Har ni gjort något annorlunda jämfört med tidigare år?

– Nej, det är snarare så att vi har bra folk på byrån som är väldigt duktiga. När allt kommer omkring behöver du erfarenhet och kompetens. Sen behöver vi få till ett förhållande med uppdragsgivaren, där vi litar på varandra – och det tycker jag att det känns som nu.

Ord & Bild redovisade förra räkenskapsåret, som sträcker sig från juli 2015-juni 2016, en omsättning på 24 miljoner kronor (24,8). Byråintäkten landade på 1,4 (2,9) miljoner kronor. Men samtidigt gjorde byrån en rörelseförlust på 936 000 kronor. Årets dessförinnan blev det en vinst på 530 000 kronor.

Vad beror det på?

– Jag tror det beror på att vår andra delägare och projektledare, Per Andersson, var sjuk. Då tappar vi lite fart. Men vi har inte gjort någon jätteanalys av det. Han är frisk och uppe och kör nu.

Men kan det bli så stor skillnad på en person?

– Ja, vi är bara tre projektledare och med honom blir 30 procent borta, så då är det klart att det blir lite tuffare.

Årets årsredovisning har ännu inte fastställts och Peter Jansson Ling kan inte säga exakt vilka siffror man kommer att komma upp i 2017, men får han gissa är siffrorna tillbaka på samma nivå som 2015.

Alltså ett positivt resultat för bolaget.

Kommer byrån få ett uppsving efter priserna från årets Spinngala?

– Jag tror inte det kommer rasa in massa nya uppdragsgivare. Det funkar inte riktigt så. Vad som kan hända är att fler vill jobba här.

Byrån har sitt huvudkontor i Karlstad, men har även öppnat ett lite mindre kontor i Stockholm.

– Det är oftast vi projektledare som reser som är i Stockholm. Vi har så pass stor del av våra kunder i Stockholm att vi behöver ha en viss närvaro där.

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

Spinn

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev