Toyota kör om konkurrenterna

Den japanska biljätten glider in på tionde plats på Interbrands lista över världens tio mest värdefulla varumärken.

För fjortonde året i rad publicerar amerikanska varumärkeskonsulten Interbrand sin årliga rapport ”Best Global Brands 2013” som listar de 100 mest åtråvärda varumärkena.

Bland bilmärkena utmärker sig Toyota som världens mest värdefulla bilmärke. I dag värderas bilmärket till 35 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 224 miljarder svenska kronor.

Det är en ökning med 17 procent jämfört med i fjol, vilket innebär att både Mercedes-Benz och BMW hamnar i backspegeln.

Enligt Interbrands analys beror ökningen främst på att Toyota har en ledande ställning när det gäller hybridfordon och företagets kundvård.

Interbrand konstaterar att Toyota nästan har fördubblat sitt varumärkesvärde sedan år 2000, medan bilindustrin som helhet har backat under samma tid.

Dagens Media söker Toyotas marknadsdirekör Harold Paton för en kommentar.

Best Global Brands 2013

Interbrand mäter varumärkens värde utifrån flera parametrar, bland annat företagets ekonomiska ställning. Det görs också en framtida bedömning kring vilken risk det är för lönsamheten att sjunka. Kriterierna för att ingå på listan innehåller bland annat krav på att vara långsiktigt lönsam och att företaget har åtminstone 30 procent av försäljningen utomlands.

Helen Preutz

Publicerad 2013-10-02 08.53Uppdaterad 2015-12-06 13.32

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: