Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Tom Beckman listar Primes tio bästa kampanjer

Publicerad: 21 November 2013, 13:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

Primes kreativa dynamo Tom Beckman om byråns tio bästa kampanjer – och om att bli petad från tronen som mest nominerad i Spinn.


Ämnen i artikeln:

Prime

Prime har dominerat Spinn – men är i år för  första gången omsprungna i nomineringstoppen. Vägen framåt ligger  i en radikalt förändrad syn på byråns roll.

– Vi jobbar i dag med problemlösning, säger Tom Beckman, kreativ chef på Prime.

Prime kom. Prime såg. Och Prime vann. Så skulle byråns framfart i Sverige – och världen – kunna sammanfattas med ord lånade från Julius Ceasar. Talar man med konkurrenter är de främst imponerade av Primes konstant höga nivå. En beundran som Tom Beckman själv hyser för Sveriges största, och enligt många även bästa, reklambyrå Forsman & Bodenfors (Sven-Olof Bodenfors är också hans personliga mentor).

Just nu hämtar Tom Beckman dock mest inspiration från Japan och landets allra äldsta byrå Hakuhodo.

– De har helt brutit sig loss från all klassificering. De gör långfilm, bygger musikgrupper från grunden, tar fram pedagogiska program för universitet och har startat ett bolag som jobbar med sportstatistik, säger han.

Statistiken över vinsterna i pr-tävlingen Spinn visar att Prime har dominerat stort, med 21 guld. Tvåan har bara sex. Men Prime bjuds på allt hårdare konkurrens. I år är byrån för första gången inte mest nominerad i Spinn. Det är istället den lilla uppstickaren Deportivo. Men det är inget som oroar Tom Beckman.

– Pr har under Spinns tio år gått från att vara något marginaliserat till att vara en av de mest intressanta kategorierna i Guldägget. Det är svårt att vara negativ till den utvecklingen.

Hur tycker du att er kreativa form är i dag?

– Jag tror och hoppas att vi haft en snabbare utvecklingstakt internt än branschen i stort. Min uppfattning är att vi är mer konkurrenskraftiga nu än för fem år sedan, men konkurrensen har ökat.

Även reklambyråerna krigar nu om pr-kakan.

– Volontaire var tidiga med att nå framgång i Spinn och det är en byrå som generellt har många styrkor i perspektiv och arbetssätt. Det är kul att fler typer av byråer är med och gör anspråk på pr-disciplinen.

I Spinn, som avgörs i kväll för tioonde året i rad har Prime tio nomineringar, injklusive "Årets Rookie".

LÄS ÄVEN:

 

Tom Beckman väljer – tio favoriter från tio år med Spinn:

 

Civil Rights Captcha

Beckman: "En applikation som tog rygg på en av samtidens då största diskussioner om näthat och pushades av bland annat Harvard, MIT Media Lab och Huff Post".

<iframe src="//player.vimeo.com/video/62601784" width="468" height="263" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

 

Kids' Kitchen

Beckman: "Ett framgångsrikt lanseringskoncept som sedan blev TV-format. Mkt uppskattat event, tydligt budskap, bra research, bra genomslag".

<iframe src="//player.vimeo.com/video/58734876" width="468" height="263" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

 

Vac from the sea

Beckman: "Bröt ny mark i att adressera företagsfrågor, branschfrågor och markandsfrågor under samma koncept. En röst från Grand Prix i Cannes".

<iframe src="//player.vimeo.com/video/51443855" width="468" height="342" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

 

Node Pole

Beckman: " Framgångsrik global B2B-lansering som Zuckerberg själv gillade så pass at han postade kampanjbilder i sin privata feed och fick 500 tusen lajks :)".

<iframe src="//player.vimeo.com/video/50754027" width="468" height="263" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

 

Plumbers without borders

Beckman: " Bröt ny mark inom csr genom att använda kundens kärnkompetens för att skapa ömsesidigt värde. Fick rörande brev om hur många barns liv som räddats och tog mig och Hannes Kerstell till delar av Afrika som UD starkt avrådde från inresa i".

<iframe src="//player.vimeo.com/video/50210050" width="468" height="263" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

 

Blog-up Stores

Beckman: " Tidig kampanj inom social commerce som sedan blev permanent försäljningskanal. Bra prototyping och kommunikativ tjänsteutveckling".

http://vimeo.com/36953313

 

Mankind is shortsighted

Beckman: "Webisodes inspirerade från Karolinska Institutets undervisningsteknik. Första KBT-appen med stor spridning och bra inlägg i debatten. Bra plattform och koncept".

http://vimeo.com/32628741

 

YouLive

Beckman: "Stor framgång och helt ny plattform som var nära att bolagiseras men som istället Sean Parker nu driver variant av med mycket pengar och energi".

http://vimeo.com/17088043

 

Spotless Comback

Beckman: "Tidig kampanj inom content marketing/ömsesidigt värdeskapande. Framgångsrik lansering försäljningsmässigt och samtida med första Roast-vågen. Äkta och rolig".

http://vimeo.com/11145982

 

Carwinsim

Beckman: "Gammal goding. Kombinationen av Darwins födelsedag, bilkrisen och Audis födelsedag gav oss vårt första Cannes-guld. Content is king. Context is King Kong".

http://vimeo.com/11160152

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Prime

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.