Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Tio år med Spinn – så stor är Primes dominans

Publicerad: 21 November 2013, 14:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

Här är alla tiders vinnare i Spinn. Läs även om hur tävlingen kom till – och vem som kläckte namnet.


Ämnen i artikeln:

PrimeSpinn

Det är tio år sedan Primes Carl Fredrik Sammeli, grundare av Prime, tillsammans med branschorganisationen Precis bestämde sig för att dra sitt strå till stacken för att göra pr-branschen mer rumsren genom att helt enkelt visa världen vad byråerna egentligen gör.

Tävligen Spinn hölls för första gången på den nedlagda biografen Draken i Stockholm.

En av upphovsmännen till tävlingen var Joakim Bertzon, som då jobbade på pr-byrån Gramma och satt med i branschorganisationen Precis styrelse.

– Vi sneglade på reklambranschen som hade tävlingar och Carl Fredrik Sammeli hade en idé om att vi också borde ha en tävling, säger Joakim Berntzon.

Ett utskott startades. Gramma fick i uppdrag att ta fram namn, koncept och paketering för tävlingen. Sedan gick det snabbt. Gramma-medarbetaren Åsa Wilde kläckte namnet ”Spinn”.

– Vi for efter ett tydligt begrepp. Spinn kändes självklart då det symboliserar vad en riktigt bra pr-idé gör: Den ger spinn.

Den första galan bestod av prisutdelning, trerätters och en hemlig gäst. Fram på scenen klev pr-legendaren Jerry Bergström. Han berättade om pr-arbetet kring en ”gigantisk mobiltelefon” som han hade haft i uppdrag att lansera. Joakim Berntzon minns speciellt en kommentar från en äldre pr-kollega som kom fram till honom mot kvällens slut.

– Han sade ”Joakim, detta var kvällen då branschen föddes”. Det tycker jag var väldigt fint. Det var faktiskt första gången som man samlade hela pr-branschen under dessa former och man kände att det hade funnits ett behov av att mötas.  

 Vad har Spinn gjort för den svenska pr-brancshen?

– Den har definitivt bidragit till att man började kravställa sitt arbete lite extra och insikten att man kan lägga lite mer engagemang och kraft och få ut ett så mycket bättre resultat.

Dagens Medias sammaställning av alla tiders vinnare i Spinn visar att Prime dominerar stort, något som branschen har knorrat över i många år.

Statistiken visar att Prime plockat 21 guld. Tvåan Jung Relations har bara sex. Men Prime bjuds på allt hårdare konkurrens. I år är byrån för första gången inte mest nominerad i Spinn. Det är istället den lilla uppstickaren Deportivo.

– I början var det främst Prime som låg längst fram. Men tävlingen har fostrat en hel bransch, och även bidragit till att skapa intresse för folk att faktiskt starta byråer inom marknads-pr. Jag tror också att den bidragit till att ambitionen i branschen har ökat, säger Joakim Berntzon.

Åsa Wilde idag är en av grundarna till Rippler, som har har tre nomineringar i årets Spinn.

Här är storfavoriterna inför kvällens gala

Deportivo kammar hem 13 nomineringar, varav två delas med Forsman & Bodenfors. Sex av nomineringarna är för "Sweat for water" som gjordes tillsammans med Unicef och Gothia Cup för att lyfta barns rätt till rent vatten. Kampanjen byggde på lanseringen "världens första svettmaskin" som utvinner svett ur kläder och renar det till drickbart vatten.

Prime, som under åren har dominerat Spinn kniper nio nomineringar, plus en nominering i det personliga priset "Årets Rookie". Bland annat nomineras byrån för "Civil Rights Captcha", som vann silver och ett brons i Cannes Lions.

M&C Saatchi, nyligen startad av Bjarte Eide, Martin Cedergen, Patrick Dry och Klara Eide, har chans att vinna i hela sex kategorier med den uppmärksammade kampanjen #GOWEST, som genomfördes under våren för Stockholm Pride.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

PrimeSpinn

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.